Broström AB (publ) ansöker om avnotering och kallar till extra bolagsstämma

Styrelsen för Broström AB (publ) (”Broström”) har, på begäran av Maersk Product Tankers AB (”Maersk Product Tankers”), fattat beslut om att ansöka om avnotering av bolagets B-aktier vilka är noterade vid Nasdaq OMX Stockholm. På begäran av Maersk Product Tankers AB har styrelsen för Broström även offentliggjort kallelse till extra bolagsstämma att hållas den 16 februari 2009 för val av ny styrelse bestående av företrädare för Maersk Product Tankers AB.

Sista dag för handel med bolagets B-aktier vid Nasdaq OMX Stockholm kommer att meddelas snarast efter att bolaget erhållit bekräftelse från Nasdaq OMX Stockholm.

Efter fullföljande av Maersk Product Tankers offentliga uppköpserbjudande till aktieägarna i Broström, kontrollerar Maersk Product Tankers AB omkring 97,3 % av aktierna och omkring 98,3 % av rösterna i Broström. Maersk Product Tankers har vidare offentliggjort sin avsikt att begära tvångsinlösen av de aktier i Broström som inte ägs av Maersk Product Tankers.

Göteborg den 27 januari 2009

Styrelsen för Broström AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lennart Simonsson, VD Broström, tfn 031-61 61 00