Broström utvidgar samarbete – säljer 37 000 dwt tankfartyg

Broström har ingått avtal med sin partner, svenska rederiet Furetank Rederi AB, för att utöka samarbetet till segmentet ”handy size” och har därmed sålt produkttankern BRO ERIK, 37 000 dwt, till Furetank. Försäljningen innebär en vinst före skatt på omkring SEK 65 miljoner och ett netto kassatillskott på omkring SEK 140 miljoner.

Samarbetet mellan Broström och Furetank går tillbaka till början av 2005 då Broström förvärvade det danska skeppsmäkleriet Nordtank Shipping A/S, nu under namnet Broström Tankers Denmark A/S. Broström gick samtidigt in som delägare i medelstora fartyg, vilka i övrigt ägdes av Furetank. Detta ledde till det långsiktiga samarbetet under vilket Broström har det kommersiella ansvaret för alla Furutanks fartyg.

Genom denna affärsuppgörelse har samarbetet mellan Broström och Furetank utvidgats till att även omfatta segmentet ”handy size”. BRO ERIK kommer även fortsättningsvis att opereras kommersiellt av Broström och leverans av fartyget till Furetank beräknas ske under maj 2008.

Senare under 2008 kommer Broström att utöka sin närvaro i Europa inom segmentet ”handy size” genom leverans av ytterligare åtta produkttankfartyg på 37 000 dwt vardera till Claus Peter Offen (CPO Tankers). Detta kommer att resultera i en fördubbling av Broströms kommersiella flotta i Europa till totalt 16 ”handy size” (37 000 dwt) fartyg innan utgången av 2008. Med de 47 fartygen i storleksegmenten ”small” och ”intermediate”, som för närvarande opereras i Europa och den planerade leveransen av fyra nybyggen, kommer Broströms totala flotta i europeiska vatten att inkludera mer än 65 fartyg innan året är slut, och med en medelålder på endast sex år.

Göteborg den 14 mars 2008

Referens: Lennart Simonsson, VD, tfn 031-61 61 00

Broström AB (publ)
403 30 Göteborg Besöksadress: Östra Hamngatan 7 Tel: +46 31 61 61 00 Fax: +46 31 711 80 30 E-mail: info@brostrom.se