Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2008

Broström AB (publ) – Org nr 556005-1467

• Volatil och svag fraktmarknad under merparten av andra kvartalet 2008
- Europatrafiken präglades av en svag inledning under andra kvartalet men kom att avslutas med en förbättring främst för det större tonnaget.
- Atlanttrafiken följde i stort samma marknadsmönster som Europatrafiken.
- För det större tonnaget inom Asientrafiken var fraktmarknaden relativt svag under i stort sett hela andra kvartalet.
- Det mindre tonnaget inom Asientrafiken hade en fortsatt stabil utveckling.

• Resultat efter finansnetto andra kvartalet MSEK 73 (247). Realisationsvinst vid försäljning av fartyg samt upplösning av negativ goodwill (enbart år 2007) ingår med MSEK 66 (107).
- Nettoomsättning MSEK 912 (915).
- Resultat efter skatt MSEK 71 (236).
- Resultat per aktie SEK 1,12 (3,60).

• Resultat efter finansnetto första halvåret MSEK 75 (419). Realisationsvinst vid försäljning av fartyg samt upplösning av negativ goodwill (enbart år 2007) ingår med MSEK 66 (109).
- Nettoomsättning MSEK 1 784 (1 841).
- Resultat efter skatt MSEK 77 (386).
- Resultat per aktie SEK 1,21 (5,86).
- Avkastning på sysselsatt kapital 4,9 % (15,5).

• Kassaflöde och disponibel likviditet
- Kassaflöde per aktie SEK 3,24 (8,75).
- Disponibel likviditet uppgick till MSEK 703 (993 per 2007-12-31).
- Lämnad utdelning MSEK 191.

• Förändring av transportkapaciteten under andra kvartalet
- Leverans av BRO ERIK, 37 000 dwt, till samarbetspartner Furetank i maj 2008.
- Leverans av fartygen CPO FRANCE och CPO SWEDEN, 37 000 dwt, till Broströms samarbetspartner
Claus-Peter Offen. Fartygen ingår nu i Broströms Europatrafik.
- Leverans av fartyget EXCELLO, 19 500 dwt, till Broströms samarbetspartner Donsötank. Fartyget opereras av Broström i Europatrafiken.

• Utsikter för 2008
Marknadsförbättringen, främst för det större tonnaget, som skedde i slutet på andra kvartalet har även präglat inledningen av det tredje kvartalet 2008. Broströms strategiska position för 2008 och framåt har förstärkts genom de förvärv och investeringar som genomförts under senare år. Transportutvecklingen för de närmsta åren inom Broströms marknadssegment är i dagsläget svårbedömd. Mycket nytt tonnage kommer att tillföras marknaden under kommande år. Det höga oljepriset har inneburit en ytterligare press på att minska oljeberoendet och tillväxtprognoserna för oljekonsumtionen har justerats ned. Broström gör bedömningen att stora svängningar mellan olika perioder kommer att förekomma både i transportvolym och i fraktnivåer.