Nionde G-fartyget sjösatt

Broström och Erik Thun AB sjösatte i helgen sitt nionde, av tio, mindre produkttankfartyg som företagen beställt från det holländska varvet Ferus Smit. Fartyget, BRO GAZELLE, på 7 600 dwt är liksom sina systerfartyg särskilt utformat för kustnära tanksjöfart i norra Europa där Broström är marknadsledande. BRO GAZELLE och det andra fartyget som byggs på varvet har båda högsta isklass.

Kustnära tanksjöfart kräver ett mycket nära samarbete mellan fartygsoperatörer och deras kunder inom oljeindustrin. Fartygen gör ofta många och korta resor inom kundernas interna logistiksystem. Det ställer höga krav på effektivitet vid lastning och lossning.

Det första fartyget i den serie som BRO GAZELLE ingår i levererades 1999 och samtliga fartyg har sedan dess trafikerat Nordeuropeiska farvatten med fokus på Skandinavien och de brittiska öarna.

”Att vi nu sjösätter ytterligare ett fartyg i denna serie visar hur väl fartygen levt upp till våra kunders krav på tillförlitlighet och effektivitet. Genom att operera en stor fartygsflotta av liknande fartyg har vi tillsammans med samarbetspartners och kunder kunnat utveckla arbetssätt både ombord på fartygen och i de hamnar de ofta återkommer till. Därmed har vi ytterligare kunnat öka värdet för våra kunder”, säger Broströms VD Lennart Simonsson.

Broströms fartygsflotta omfattar idag 99 fartyg för trafik i Europa och Asien samt över Atlanten.

Teknisk specifikation BRO GAZELLE

Dödvikt 7 600 dwt
Längd 116 m
Bredd 15 m
Total lastkapacitet 8 000 m3
Isklass DNV 1A

Göteborg den 24 november 2008

Referens: Lennart Simonsson, VD Broström, tfn 031-61 61 00

Bilder från sjösättningen finns att ladda ned på www.brostrom.com/Investors/Press/Image bank.