Pressmeddelande från A.P. Møller – Mærsk A/S

Med anledning av erbjudandet att förvärva alla aktier i Broström har A. P. Møller – Mærsk A/S publicerat följande pressmeddelande.

Detta pressmeddelande får inte direkt eller indirekt offentliggöras, publiceras eller distribueras i Amerikas Förenta Stater, Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika. Erbjudandet som omnämns i detta pressmeddelande lämnas inte till personer i dessa jurisdiktioner eller till personer i någon annan jurisdiktion där deras deltagande förutsätter ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

14 januari 2009

A.P. Møller - Mærsk A/S har erhållit erforderliga godkännanden för sitt förvärv av Broström AB (publ) och förklarar Erbjudandet ovillkorat

A.P. Møller - Mærsk A/S har nu erhållit godkännanden från europeiska konkurrensmyndigheter för sitt förvärv av Broström AB (publ). Inga andra godkännanden krävs för att fullfölja erbjudandet och samtliga villkor har således uppfyllts. Erbjudandet, (”Erbjudandet”) genom A.P. Møller - Mærsk A/S:s helägda svenska dotterbolag Maersk Product Tankers AB om förvärv av samtliga aktier av serie A och B i Broström AB (publ), förklaras härmed ovillkorat.

“Vi är glada över att ha erhållit nödvändiga godkännanden, och vi ser nu fram emot att få börja integrationsprocessen, vilken kommer att bilda världens ledande företag inom produkttanksjöfart”, säger Kristian Mørch, Senior Vice President för Maersk Tankers. “Samgåendet mellan de två företagen kommer att göra det möjligt att erbjuda en förbättrad global service mellan de olika segmenten genom att ha en stor, modern och homogen flotta med de striktaste säkerhetsnormerna”.

Priset per aktie i Erbjudandet om 57 kronor ska räknas upp med en räntesats om 6 % per år, beräknad från den dag som infaller två månader efter Erbjudandets offentliggörande, det vill säga den 27 oktober 2008, till dess Erbjudandet förklaras ovillkorat (det vill säga idag, 14 januari 2009). Följaktligen uppgår likvidbeloppet per aktie i Erbjudandet till 57,73 kronor.

Antalet aktier och röster som A.P. Møller – Mærsk A/S kontrollerar i Broström AB (publ) efter fullföljandet av Erbjudandet beräknas offentliggöras den 19 januari 2009 så snart som antalet aktier som har lämnats in har räknats samman. Anmälningsperioden löper ut den 16 januari 2009 klockan 16.00.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kristian Mørch, Senior Vice President för Maersk Tankers: +45 3363 4812

Göteborg den 15 januari 2009