Rapport från årsstämman i Broström AB den 29 april 2008

Broströms årsstämma ägde rum tisdagen den 29 april på Lorensbergsteatern i Göteborg. Stämman var mycket välbesökt med drygt 400 personer närvarande.

VDs tal – Broström en global aktör
VD Lennart Simonsson talade på temat ”Broström en global aktör”.

När det gäller marknaden betonade Lennart Simonsson den underliggande trenden med en ökande konsumtion av oljeprodukter i världen med Asien som främsta tillväxtmarknad. Han hävdade också att strukturella obalanser i raffinaderiproduktionen i förhållande till var i världen som konsumtionen av olika oljeprodukter sker leder till fler och längre transporter.

I Asien tog Broström under 2007 det tredje steget i sin expansion genom köpet av Petroships Group i Singapore. I och med förvärvet etablerade sig Broström även i de mindre fartygssegmenten i Asien och verksamheten där är idag en spegelbild av Broströms framgångsrika europeiska verksamhet.

”Tillsammans med de större fartyg som vi under året tillfördes genom vårt samarbete med Dünya innebar detta att vi under 2007 gick från 9 till 22 fartyg i Asien”, berättade Lennart Simonsson.

I Europa ingick Broström under 2007 ett samarbete med tyska Claus-Peter Offen omfattande åtta större fartyg, vilka kommer att levereras under 2008.

”Det är inte utan ett stort mått av ödmjukhet som vi noterar att de lägger ansvaret för den kommersiella driften av en investering på över två miljarder kronor i våra händer. Samtidigt är det naturligtvis ett bra kvitto på förtroendet för vår affärsmodell”, sade Lennart Simonsson.

I och med dessa åtta fartyg ökar Broström sin närvaro i segmentet Medium Range från dagens åtta till sexton fartyg. Det skapar, enligt Lennart Simonsson, ytterligare möjligheter till effektiv planering och därmed än mer tillförlitliga och flexibla transporter för företagets kunder.

Inför resten av 2008 förutspådde Lennart Simonsson en fortsatt volatil marknad. Inledningen av 2008 präglades av en svag utveckling, men marknaden tog åter fart under april. Enligt Lennart Simonsson innebär stora svängningar en möjlighet för Broström som genom sina transportkontrakt erbjuder kunderna ett stort mått av säkerhet och förutsägbarhet.

Utdelning
Årsstämman godkände och antog förslaget om utdelning på SEK 3,00 per aktie, i enlighet med styrelsens förslag. Avstämningsdag fastställdes till måndagen den 5 maj och utbetalning beräknas ske torsdagen den 8 maj 2008 via VPC.

Val av styrelse
Stig-Arne Blom, Peter Cowling, Carel van den Driest, Lars-Olof Gustavsson, Claes Lundblad, Leif Rogersson, Fredrik Svensson och Wilhelm Wilhelmsen blev samtliga omvalda.

Årsstämman beslutade utse Lars-Olof Gustavsson till styrelsens ordförande.

Förvärv och överlåtelse av egna aktier
Årsstämman godkände förslaget om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av företagets egna aktier motsvarande högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget.

Bemyndigande om nyemission
Styrelsens förslag, att årsstämman bemyndigar styrelsen att inom ramen för bolagsordningen, utan företrädesrätt för aktieägarna, vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästkommande ordinarie årsstämma, fatta beslut om nyemission av totalt högst 6 579 718 aktier av serie B mot kontant betalning, godkändes av årsstämman.

Nästa delårsrapport, för perioden januari - juni 2008, kommer att publiceras den 27 augusti 2008.

Göteborg den 30 april 2008

För ytterligare information: Lennart Simonsson, VD Broström, tfn 031 61 61 00