Myndigheterna upptäcker fler brott

Report this content

Förra året ökade de anmälda brotten med 6 procent jämfört med året innan. Skadegörelse och bedrägerier står tillsammans för 75 procent av ökningen. En förklaring till ökningen är att anmälningsbenägenheten ökar och att polisen och andra instanser intensifierat arbetet för att upptäcka brott. Det konstaterar Brottsförebyggande rådet (Brå) när den preliminära statistiken för år 2007 presenteras.

Fler anmälda klotterbrott De anmälda skadegörelsebrotten ökade med 31 100 brott jämfört med året innan. Alla typer av skadegörelsebrott ökade, men mest ökade klottret mot kollektivtrafiken och då framför allt i Stockholms län. Erfarenheten visar att antalet anmälda skadegörelsebrott till viss del påverkas av förändrade rutiner för att anmäla brott. På Storstockholms lokaltrafik (SL) inrättades under förra året en särskild databas för att enklare kunna registrera klotter.
– Vi har infört nolltolerans mot klotter, och förra året anmälde vi nästan allt klotter till polisen jämfört med tidigare då vi anmälde ungefär hälften, säger Jeanette Hegedüs, trygghetschef på SL.
Att det främst är anmälningarna som ökat får stöd i Brå:s skolundersökning för åren 1995–2005 där allt färre ungdomar uppger att det begått skadegörelsebrott.

Myndigheternas insatser gör att antalet anmälda brott ökar De anmälda bedrägerierna ökade med 34 procent. Bedrägerier mot Försäkringskassan svarade för nästan en tredjedel av den ökningen. Bedrägerier mot Försäkringskassan tredubblades jämfört med året innan, från cirka 2 600 till 8 100 anmälda brott. Den kraftiga ökningen beror på att Försäkringskassan alltmer prioriterar kontrollarbetet och fuskbekämpningen.

Nästan 15 procent av den totala ökningen av antalet anmälda brott utgörs av brott som upptäcks och anmäls som en följd av rättsväsendets kontrollinsatser. Dit hör narkotikabrott, trafikbrott och brott mot alkohollagen.
– En ökning av antalet anmälda spaningsbrott kan ses som något positivt. Det är en följd av att polisen och andra instanser lyckats upptäcka fler brott. Samtidigt ställer det högre krav på myndigheterna, främst på polisens och åklagarnas utredningsresurser, säger Jan Andersson, generaldirektör på Brå.
Anmälningar om våldsbrott fortsatte att öka Antalet anmälda misshandelsbrott mot såväl män som kvinnor och barn har ökat kontinuerligt de senaste drygt trettio åren. År 2007 ökade de anmälda misshandelsbrotten med 6 procent, jämfört med året innan. – Ökningen beror åtminstone delvis på att fler människor polisanmäler det våld de utsätts för. Att denna brottslighet därmed synliggörs mer är positivt. Men för att bedöma våldsbrottslighetens utveckling krävs andra källor än bara kriminalstatistiken, till exempel vetenskapliga frågeundersökningar. Av dem framgår att andelen personer i befolkningen som drabbas av misshandel inte är större nu än tidigare, även om utvecklingen av andelen offer och antalet brott inte alltid följer varandra, säger Felipe Estrada, chef för enheten för forskning och utveckling.

--------- Fakta: Statistik över anmälda brott I statistiken över anmälda brott redovisas de brott som anmälts och registrerats av polis, tull, åklagare och Ekobrottsmyndigheten under perioden. Avgörande för om ett brott blir registrerat är dels möjligheten att upptäcka brottet, dels viljan att anmäla brottet. Oftast är det utvecklingen av den faktiska brottsligheten som är intressant, men statistiken över anmälda brott visar endast en del av denna verklighet. För att få en bättre helhetsbild måste den därför kompletteras med andra källor, till exempel offer- och självdeklarationsundersökningar. Statistiken över anmälda brott används främst för att följa upp, bedöma, planera och utveckla rättsväsendets verksamheter.

Ytterligare information: Eva Björkner, statistiker 08-401 87 35, Leif Petersson, statistiker, 08-401 87 38 eller Felipe Estrada, enhetschef forskning och utveckling, 08-504 454 06