Pris till brottsförebyggande projekt i Tyresö

Report this content

Tyresö kommuns projekt Ung Tunnel vann idag den svenska uttagningen i den brottsförebyggande tävlingen European Crime Prevention Award, ECPA. Projektet har engagerat ungdomar i att minska skadegörelse och klotter.

– Ungdomarna i Tyresö har tydligt visat oss att vi måste våga ge dem ansvar och inflytande. Tunneln är nu vacker och fri från skadegörelse, säger Karin Svanberg, chef för Enheten för lokalt brottsförebyggande arbete på Brå.

Temat för årets tävling är ”Idrottens, vetenskapens och konstens roll i det brottsförebyggande arbetet riktat mot barn och unga”. Projektet Ung Tunnel har engagerat ungdomar i att gemensamt utsmycka en gångtunnel i ett socialt utsatt område i Tyresö. Liksom många kommuner har även Tyresö problem med klotter och skadegörelse. Under 2010 gjorde därför kommunen en extra satsning på ett konstprojekt i brottsförebyggande syfte. Sammanlagt 120 ungdomar, de flesta mellan 12 – 16 år, hjälptes åt att smycka en gångtunnel med färg och mosaik. Fritidsgårdarna engagerades; Boverket och ett försäkringsbolag gick in med extra resurser. Den lyckade satsningen bidrog inte bara till att gångtunneln sedan utsmyckningen är helt klotter- och skadefri. Nu har projektet Ung Tunnel även vunnit den svenska uttagningen i den europeiska tävlingen, ECPA. Utöver 10 000 kronor i prispengar får projektet Ung Tunnel representera Sverige i den europeiska finalen som avgörs i Polen senare under hösten.

Juryns motivering:

”Ung Tunnel har lyckats förebygga skadegörelse genom att engagera barn och ungdomar i utsmyckningen av sitt eget lokalområde. Projektet bygger på dialog och delaktighet – från kommunens tekniska kontor hela vägen till de unga i grannskapet. Man har aktiverat både flickor och pojkar i ett utsatt bostadsområde och givit dem chansen att ta ansvar för och delta i den fysiska utformningen av en plats genom att måla en gångtunnel, plantera träd med mera. Det har lett till att platsen är fri från skadegörelse i ett område där trenden går åt motsatt håll.”

Vad är ECPA

European Crime Prevention Award, ECPA, är en brottsförebyggande tävling som sedan 1998 årligen utser Europas bästa brottsförebyggande projekt. Brå utser ett vinnande bidrag i den svenska deltävlingen. Projektet och vinnaren får representera Sverige i den europeiska finalen, som i år avgörs i Polen i egenskap av ordförandeland i EU. Sverige har vunnit den europeiska finalen två gånger tidigare; 1998 med projektet Rinkebyskolan samt 2007 med Kvinnofridsprogrammet i Malmö.

Läs mer om ECPA på www.bra.se/lokaltarbete.

För ytterligare information: Per Alvant, ansvarig för ECPA på Brå, 070-417 48 82 eller Linda Wikman, brottsförebyggande samordnare i Tyresö kommun, tel: 08-5782 9477.

Brottsförebyggande rådet (Brå) är en myndighet som verkar för att brottsligheten minskar och tryggheten ökar i samhället genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet och brottsförebyggande arbete. Brå producerar även den officiella kriminalstatistiken, utvärderar reformer, bedriver forskning och stödjer lokalt brottsförebyggande arbete. www.bra.se

Taggar: