Highland Park Cask Strength - exklusivt för svenska marknaden

Report this content

Den 1 mars 2013 lanseras Highland Park Cask Strength endast på den svenska marknaden. Lanseringen av Highland Park Cask Strength är ett resultat av de svenska konsumenternas efterfrågan då svenskarnas kunskap och intresse för premiumwhisky ökar allt mer. Särskilt eftertraktat är limited editions och whisky med en karaktäristisk och personlig smak.

- Highland Park Cask Strength har en komplex smak med inslag av vanilj och eukalyptus, vilket resulterar i en fin balans mellan rökighet och sötma. Cask Strength innebär att produkten tappas direkt från ekfatet och inte är utspädd med vatten, därav sin höga alkoholhalt på 56 %. För att framhäva och förhöja smaken så rekommenderar jag att man tillsätter några droppar vatten, säger Martin Markvardsen, Senior Brand Ambassador, Edrington Group.

Highland Park ett varumärke som går mot strömmen
Trots att intresset för finare whisky ökar har försäljningen av whisky totalt sett legat på en oförändrad nivå i Sverige under det senaste året. Ser man till försäljningen av skotsk whisky har den gått ned med en procent under 2012. Ett varumärke som går mot strömmen är Highland Park som istället har ökat sin försäljning med 11 procent på Systembolaget under 2012.

- Den stora trenden är att intresset och efterfrågan på finare whisky ökar. Vi är beredda att spendera mer pengar på kvalitet och mindre på volym. Sverige är en prioriterad marknad för Highland Park och det känns kul att vi i och med lanseringen av Highland Park Cask Strength kan möta efterfrågan på whisky med en unik och personlig karaktär, som tagits fram exklusivt för oss i Sverige, säger Marcus Brand, Brand Manager, Highland Park i Sverige.

Highland Park är ett varumärke som skördat stor framgång i Sverige, vi är det land som konsumerar mest Highland Park per capita i världen. Nu kan alla whiskyälskare i vårt avlånga land se fram emot den exklusiva lanseringen av Highland Park Cask Strength.

Highland Park Cask Strength lanseras på Systembolaget 1 mars 2013. Priset är 299 kronor för 350 ml. Artikelnummer är 554. Alkoholstyrka 56%.

För att få mer information vänligen kontakta:
Marcus Brand, Brand Manager, Edrington Sverige, +46 8 440 83 00, marcus.brand@edrington.se

För högupplösta bilder se:

Om Highland Park
Highland Park är Skottlands nordligaste destilleri och grundades utanför Kirkwall, Orkney, 1798. I över 200 år har destilleriet kombinerat gammal tradition och det bästa hantverket för att uppnå perfektion. Utbudet av 12, 15, 18, 21, 25, 30, 40 och 50 år gammal single malt är genomgående hyllad av finsmakare och experter. Highland Park har vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser för hela sin portfölj, bland annat vinnare på 2011 Awards World Whisky för sin 25-åriga single malt och "bästa whisky i världen 2009" för sin 21-åriga Whisky Awards, samt fyrdubbla guldutmärkelser i San Francisco World Spirits Competition 2009. Highland Park 18 yo har tre gånger blivit utvald till ”Best spirit in the world” alla kategorier av Paul Pacault, Spirit Journal (Top 110 spirits).

Om Edrington Sweden
Edrington Sweden AB är ett försäljnings- och distributionsföretag i vin- och spritbranschen, tidigare känt som Maxxium Sweden AB. Edrington Sweden har ägts av The Edrington Group i Skottland sedan april 2009, då dessa tillsammans med Beam Global Spirits & Wine ingick i ett gemensamt distributions- och försäljningssamarbete. Edrington är ett av de ledande internationella företagen inom premiumsprit, med varumärken som The Famous Grouse, The Macallan, Highland Park, Cutty Sark och Brugal Rom.

På den nordiska marknaden har Edrington även en rad strategiska partnerskap och distribuerar varumärken som; Laphroaig, Stolichnaya Vodka, Jim Beam, Cointreau, Remy Martin, Bols, Makers Mark, Drambuie, Courvoisier, Piper-Heidsieck Champagne med mera.

Edrington ägs till 100 % av en stiftelse, The Robertson Trust. Stiftelsen, som enbart finansieras genom aktieutdelning från Edrington, avsätter årligen miljontals pund till välgörande ändamål. 2011 delade The Robertson Trust ut 11,4 miljoner pund (ca 120 miljoner kronor) till diverse välgörenhetsorganisationer.

Taggar: