Brunswick Direct öppnar Asiens marknader för privata investerare

Report this content

Brunswick Direct öppnar Asiens marknader för privata investerare Investerare får tillgång till lokala Kinesiska aktier för första gången London, 15 januari 2001 - Brunswick Direct, världens första online-mäklare för tillväxtmarknader (så kallade emerging markets), lanserar idag lokal aktiehandel i Asien, däribland Kina, världens snabbast växande marknad förra året. Shanghai B-index steg då 136%. Handel kommer även att erbjudas på börserna i Hong Kong, Malaysia, Singapore, Thailand, Indonesien och Filippinerna. Willem De Geer, VD Brunswick Direct: "Hittills har det varit i princip omöjligt för privata placerare och mindre institutioner att handla lokalt på Asiens aktiemarknader. Vi är framför allt spända inför utvecklingen i Kina. Denna jätteekonomi med 1,3 miljarder människor är på väg in i WTO, och kommer alltmer att integreras i världsekonomin. Kinas ekonomi växer med 8% om året. De möjligheter som uppkommer i takt med att ekonomin och det finansiella systemet liberaliseras är enorma." Utlänningar som vill handla kinesiska aktier kan antingen handla på Hong Kong-börsen eller på de så kallade B-aktiemarknaderna i Shanghai och Shenzhen. Shanghai B- och Shenzhen B-aktier får bara handlas av utländska investerare, medan lokala kinesiska investerare handlar A-aktier på samma marknader. Samma företag handlas både som A- och B-aktier, men till ett betydligt lägre pris på B-marknaden. Inom ett par år räknar man med att de två marknaderna kommer att slås ihop. Paul Luke, chefanalytiker, Brunswick Direct: "Kapitalismen växer sig starkare och starkare i Kina. Visserligen har kommunistpartiet 60 miljoner medlemmar men det finns också 50 miljoner kinesiska aktieägare. Själva ser vi positivt på framför allt kinesiska telekomaktier. Varje månad installeras 2 miljoner nya telefonlinjer i landet och samtidigt tecknas lika många nya mobiltelefonabonnemang. Tillväxtpotentialen är enorm - 75% av Kinas befolkning har aldrig ringt ett telefonsamtal." Brunswick Directs favoritaktier i Kina finns just i telekomsektorn, framförallt China Mobile, världens tredje största mobiltelefonoperatör, och China Unicom, landets enda fullt integrerade telekombolag. Andra intressanta bolag är elproducenterna Zhejiang Southeast Electric och Huaneng Power. Brunswick Direct (www.brunswickdirect.com) öppnade i juli 2000. Företaget erbjuder aktiehandel online på 26 tillväxtmarknader, med ett totalt marknadsvärde av 1200 miljarder USD. Fakta om Brunswick Direct Brunswick Direct är baserat i Stockholm och ägs av Brunswick Group (75%), grundare av Rysslands ledande investmentbank, Brunswick UBS Warburg, och Öhman (25%), Sveriges äldsta oberoende aktiemäklare. Det är enkelt att öppna konto på Brunswick Direct. Blivande kunder skriver ut nödvändiga formulär från sajten, undertecknar och skickar in dessa. Minsta depåstorlek är 2000 USD i kontanter eller aktier. Aktiecourtaget ligger på 0,75% med en minimiavgift på 50 USD och räntan på kontanta medel är 3,25%. Brunswick Direct samarbetar med ledande aktiemäklare på varje marknad där handel erbjuds och har även slutit avtal med ledande leverantörer av finansiell information. Genom dessa partnerskap kan Brunswick Direct erbjuda högkvalitativ information om enskilda aktier, lokala marknader och globala trender. Brunswick Direct utvecklar ständigt detta unika nätverk av förstklassiga partners för att kunna ge sina kunder högkvalitativa aktieanalyser, nyheter och snabb handelsexekvering. Brunswick Directs analysavdelning producerar även egna artiklar och kommentarer som ytterligare hjälp för kundernas investeringsbeslut. För ytterligare information kontakta: Brunswick Luther Direct Pendragon Willem De Geer, +46 70 561 Emmanuel +44 207 VD 14 91 Kenning 618 9100 Peter +46 70 416 Joanne +44 207 Håkansson, 78 70 Bird 618 9100 Aktiechef Paul Luke, +44 794 Chefanalytiker 747 40 55 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010112BIT00570/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/15/20010112BIT00570/bit0002.pdf