Report this content

Resultat av Brunswick Directs investerarundersökning Investerare tror på tillväxtmarknader 2001 I vad som tros vara den största undersökning som gjorts av investerares inställning till tillväxtmarknader, trodde 78% av de tillfrågade att tillväxtmarknader kommer att ge bättre avkastning än "fullvuxna" västerländska marknader 2001. Tillväxtmarknader väntas ta täten Undersökningen gjordes i februari 2001 av Brunswick Direct, världens enda internet-mäklare med fokus på tillväxtmarknader. Sammanlagt svarade 1523 investerare på fem frågor på Brunswick Directs websida. 40% av de tillfrågade trodde att tillväxtmarknader kommer att stiga mellan 10 och 20% i US dollar-termer, år 2001, medan 28% förväntade sig mer än 20% avkastning för tillväxtmarknader under året. Kina väntas bli årets bästa marknad, Turkiet den sämsta Vad gäller individuella marknader trodde 21% av de tillfrågade att Kina blir årets bästa marknad, tätt följt av Ryssland (19%) och Brasilien (9%). Turkiet förväntades bli sämsta marknad av 25% av de tillfrågade, följt av Israel (19%) och Sydafrika (11%). Willem De Geer, VD för Brunswick Direct: "Undersökningen bekräftar att investerare nu fått upp ögonen för tillväxtmarknader efter ett tufft år 2000. Att Kina tippas bli årets bästa marknad är ingen överraskning. Kina är på väg in i värlshandelsorganisationen WTO - detta markerar en ny milstolpe i tillväxtmarknadernas historia. Mer än en femtedel av jordens befolkning är kineser och landets gravisa integrering i världshandeln följs nu av reformer och avregleringar av aktiemarknaderna. Kina är en marknad som är för stor för att ignorera." Vad gäller risker för den generellt positiva bild investerare har av tillväxtmarknader, trodde 56% att politiska och ekonomiska oroligheter i enskilda länder representerar den största ensilda risken, föjt av en amerikansk recession (23%) eller att Nasdaq kraschar (12%). Brunswick Direct är en internetmäklare med fokus på tillväxtmarknader. Brunswick Direct är baserat i Stockholm och erbjuder handel på 26 tillväxtmarknader på sin websida, www.brunswickdirect.com. Brunswick Direct ägs av det Schweiz-baserade investmentbolaget Brunswick Group, och Öhmans, Sveriges äldsta fondkommission. Undersökningssvar (1523 svar) 1. Will emerging markets outperform developed markets in 2001? Yes 78.2% No 21.8% 2. What percentage return will emerging markets post in 2001? >30% 7.1% 20-30% 21.2% 10-20% 40.4% 0-10% 27.0% Negativ 4.3% e 3. Which will be the best performing emerging market in 2001? China 20.8% Russi 17.8% a Brazi 9.7% l 4. Which will be the worst performing emerging market in 2001? Turkey 25.0% Israel 18.8% South 10.6% Africa 5. Which is the main risk for emerging markets in 2001? Political and economic 56.4% instability US recession 22.8% Nasdaq collapse 11.5% För frågor, kontakta: Willem De Geer, VD Johan Wissinger, analytikerchef +46 8 50 68 78 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/07/20010307BIT00430/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/07/20010307BIT00430/bit0002.pdf