Ökat intresse för kompasser

Report this content

Kompassen rankas som en av 2013 års trendprodukter. Nu vill vi inte bara springa eller gå på gym, utan gärna använda hjärnan ute i naturen.

Förutom det ökande intresset för friluftsliv gynnas kompassen av en orienteringsvåg som enligt Svenska Orienteringsförbundet beror på att många vill hitta alternativ till promenader, motionslöpning och inomhusträning som gymbesök. Att kunna hitta rätt utan gps och mobiltelefon är en kunskap som vi värderar allt högre.

− Att kunna hitta rätt på egen hand tillhör de tre baskunskaperna inom friluftsliv: hitta rätt, hitta vatten och göra upp eld. Att intresset för detta ökar märks tydligt i vår försäljning, säger Paul Rosenquist, ansvarig för Brunton i Sverige.

− Kompassen är även en viktig säkerhetsprodukt för alla som är ute i skog, mark eller ute på sjön. Den behöver ju varken el eller batterier och är därför alltid pålitlig.

Svårast att hitta rätt i Haparanda
Många orienterare använder en klassisk kompass som ger stor exakthet. Alla kompasser har dock en viss missvisning pga jordens magnetfält, som måste kompenseras. I Sverige är dock missvisningen endast några grader. Störst är missvisningen i Haparanda med hela 8 graders avvikelse. På andra ställen, exempelvis Grönland visar kompassen hela 40 grader fel.

Så här använder man karta och Brunton-kompass

1. Kompassens nål pekar alltid mot norr. Titta på den och håll kartan så att den pekar åt samma håll.
2. Lägg sedan kompassen på kartan med långsidan längs din färdriktning.
3. Vrid därefter kompassens runda cirkel (kompassrosen) tills det röda nordmärket pekar mot norr på kartan så att dess nord- och sydlinje (eller linjen strax ovanför nordmärket) är parallell med kartans längsgående linjer (meridianer).
4. Ta sedan kompassen i handen och ställ dig så att kompassnålens runda ring lägger sig över nordmärket. Nu visar pilen på kompassplattan rätt riktning. Ta ett ögonmärke någonstans i kursriktningen och gå dit. Fortsätt att ta nya ögonmärken i kursriktningen tills du nått ditt mål.

Köpställen
Rekommenderat cirkapris är 150 kr (OSS 20B) och exempel på köpställe är Naturkompaniet (www.naturkompaniet.se).

Högupplöst bild finns på:

Om Brunton
Brunton är ett välrenommerat amerikanskt företag med lång erfarenhet bl a av optik för friluftsliv och jakt.  De ingår numera i svenska Fenix Outdoor-koncernen och är därmed systerföretag till Fjällräven, Primus och Naturkompaniet.

För mer information vänligen besök www.bruntoneurope.com eller kontakta Eva Reftmark, telefon 0768-663 844. E-post: eva@reftmark.se

BRUNTON grundades 1894 av D.W. Brunton och är ett världens äldsta varumärken inom friluftslivsområdet.  Företagets numera legendariska kompasser tillverkas vid huvudkontoret nära Rocky Mountains I Wyoming, USA. Sortimentet består av avancerad navigationsutrustning, solpaneler, portabel elförsörjning och optik.  Företaget ingår numera i börsnoterade Fenix Outdoor AB. Se www.bruntoneurope.com

Taggar: