TVÅ AV TRE SVENSKAR LADDAR MOBILEN VARJE DAG

Hela 58 procent av alla smartphone/iPhone-ägare laddar sin mobiltelefon dagligen och tio procent oftare än så. Det visar en undersökning från Snabbasvar.se bland över 1000 svenskar. Mobilladdning kan också vara ett irritationsmoment, över en fjärdedel upptäcker att mobiltelefonen är urladdad precis när de ska i väg.

Undersökningen som genomfördes av Snabbasvar.se i oktober 2013 och besvarades av 1030 personer med smartphones/iPhones mellan 15-80 år i hela Sverige visade att:
- 58 procent laddar sin iPhone/smartphone dagligen
- 10 procent laddar sin iPhone/smartphone flera gånger om dagen
- 25, 5 procent upptäcker någon gång i veckan att mobilen är urladdad när de ska iväg

Studien var beställd av outdoor-företaget Brunton, som ville undersöka hur beroende svenskarna är av tillgång till mobilladdning. Företagets produkter riktar sig till dem som vill kunna ha extra laddning till mobilen lättillgänglig – vare sig det handlar om resan, vardagen eller outdoor-äventyret. Metal 4400, ett smidigt extrabatteri som är 10,5 cm x 5 cm långt och väger 206 g, laddar en smart phone på 1,5 timme. Batteriet klarar fyra laddningar i rad, varefter det behöver laddas på nytt. Modellen Heavy Metal 5500 är lite mer kraftfull och klarar att ladda en smart phone fem gånger i rad. Båda modellerna klarar även att ladda läsplattor. För den som vill pressa vikt och storlek ytterligare finns lilla fyrkantiga Pulse 1500, ett 7 x 7 cm stort batteri på 7 x 7 cm på endast 56 g som klarar att ladda en mobiltelefon en gång − nog så viktigt vid de där extra samtalen som behöver göras. Samtliga produkter finns i färgerna svart, gul, orange och vitt.

Produkterna är utformade för att tåla tuff hantering och Brunton erbjuder därför U-proof-garanti på sina produkter som innebär att de repareras eller ersätts på inköpsstället om de går sönder.

Produkterna finns i butik from december och har rek. cirkapriser på 449 kr
(Metal 4400), 599 kr (Heavy Metal 5500) och 299 kr (Pulse 1500). Exempel på köpställe är Naturkompaniet (www.naturkompaniet.se).

Klicka här för frilagda och högupplösta bilder:

Metal:

Heavy Metal:

Pulse:

Kort om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Snabba svar i vecka 39-40 (oktober 2013) bland personer i åldern 18-30 år i hela Sverige och baseras på 1030 svar.

För mer information vänligen kontakta:

Reftmark Consulting / Eva Reftmark
46 768 663 844 / eva@reftmark.se

BRUNTON grundades 1894 av D.W. Brunton och är ett världens äldsta varumärken inom friluftslivsområdet.  Företagets numera legendariska kompasser tillverkas vid huvudkontoret nära Rocky Mountains I Wyoming, USA. Sortimentet består av avancerad navigationsutrustning, solpaneler, portabel elförsörjning och optik.  Företaget ingår numera i börsnoterade Fenix Outdoor AB. Se  www.bruntoneurope.com.