Sir Taste-a-Lot tar plats på Systembolaget

Report this content

Nu lanseras ölet Sir Taste-a-Lot 4,5 på Systembolaget.  Grundidén är densamma som för det uppskattade 3,5-ölet; ett torrhumlat öl med karaktär och fruktighet.

För ett tag sedan fick man på Brutal Brewing en stund över till att sitta ner och njuta av en öl. Som så ofta, är det i sådana avslappnade stunder som bra idéer föds.

– När vi satt och diskuterade öl stod det så tydligt klart att något saknades – och plötsligt som en blixt från en klarblå himmel slog det oss; Sir Taste-a-Lot behöver en lite starkare brorsa. Sagt och gjort, fram med papper och penna och räkna på receptet. Fem maltsorter och fyra humlesorter blev utgångspunkten, säger Lars Kassel på Brutal Brewing.

Därefter fick vörtpannan gå på högtryck. Grundtanken är densamma som för lillbrorsan, ett öl som har torrhumlats och som har karaktär och fruktighet. Skillnaden är att de två humlesorterna Citra och Cascade har tillkommit och gjort andra favoriter som Amarillo och Perle sällskap. Resultatet är ett milt humleblommigt öl med en väl balanserad maltighet och fyllighet och med en markerad beska.

Lansering sker på Systembolaget den 2 september, burk 33 cl, artikelnummer 1469-15, pris 12,90 kr (exkl. pant).

För den som är så där väldigt intresserad av jäsning, lagring och riktvärden finns sådan information bifogad.

Vill du veta mer eller prata lite – hör av dig till:
Lars Kassel, Brutal Brewing, info@brutalbrewing.com, 08-672 79 21 eller vår överrock på Spendrups, informationsdirektör Annika Molander, 073-355 06 16, annika.molander@spendrups.se

Brutal Brewing är ett företag inom Spendrupskoncernen. Målsättningen är att arbeta med spännande och goda öl samt vara ett växthus för nya produkter och varumärken. www.brutalbrewing.com

Taggar: