The Geek – favorit bland 600 ölnördar

Report this content

Ölentusiasterna på Brutal Brewing presenterade på Stockholm Beer- & Whisky Festival fyra bryggmästares bästa brygder, där ett öl skulle röstas fram som vinnare. Intresset var stort och när tävlingen var avgjord stod det klart att amberölet the Geek var det öl som fallit de flesta i smaken. Ett begränsat antal fat kommer att lanseras på ett 20-tal restauranger och pubar i Sverige, under namnet The Geek.

Brutal Brewing berättar:
-
Det var spännande att under Stockholm Beer- and Whisky Festival 2011 få testa av våra tankar och idéer. Det var ett stort intresse kring öltävlingen, med öl som ännu inte finns på marknaden. 600 ölälskare röstade fram vår chefbryggmästares rubinröda öl, "It ain´t over until the big brewmaster sings" som vinnare.
Det kommer dock att lanseras under namnet The Geek, som en hyllning  till den oerhört seriösa skaran av ölentusiaster. Dessutom är ursprungsnamnet för långt för att få plats på en kran.

Brutal Brewing fortsätter:
-
The Geek liknar till karaktären en modern amber (mörkare lager). Amberöl tillhör verkligen ett av vår bryggmästares favoritsorter och han är uppenbarligen inte är ensam. Anledningen till att han favoriserar amberöl är bl a för att han då kan använda den fantastiska Melanoidinmalten som ger en speciell arom och friskhet. Men ölet är också minst sagt välhumlat med sorterna Perle, Saazer, Citra, Amarillo och Nelson Sauvign som bidrar med en djup och fulländad humleprofil.

The Geek har en rubinröd färg, markerad beska och en extremt humlearomatisk doft. Ölet finns tillgängligt på 20 platser i landet fr o m vecka 7 och då på fat.  Listan över platserna kommer att redovisas på www.brutalbrewing.com fr o m vecka 6.

Fakta - The Geek

Färg: Rubinröd

Doft: Humlearomatisk med inslag av bland annat citrus och melon.

Smak: Humlearomatisk med en balanserad maltkropp och fyllighet som vägs upp av en viss syrlighet från melanoidinmalt.

Malt: Pilsner-, Vete-, Mörk Karamell- och Melanoidinmalt.

Humle: Perle, Nelson Sauvign, Citra och Amarillo.

Stamvörtstyrka P°: 13,2

Alkohol vol %: 5,6

Färg EBC: 46,0

Humlebeska EBU: 38,0