BT INDUSTRIES, januari-december 2003

BT INDUSTRIES, januari-december 2003 Världsmarknaden för truckar vänder åter uppåt. Januari - december Belopp i MSEK 2003 2002 Orderingång 12.083 12.556 Nettoomsättning 11.877 12.329 Resultat efter 736 796 finansiella poster Nettoresultat 471 478 Antal anställda 8.026 7.794 Positiv marknadsutveckling Den globala efterfrågan på truckar ökade med nära 7% under 2003, där dock största delen hänförs till förbränningsmotordrivna motviktstruckar. Kraftigaste ökningarna återfinns utanför de mogna marknaderna i Europa och Nordamerika. Totalmarknaden bedöms uppgå till cirka 633.000 truckar (594.000). Av dessa återfinns omkring 250.000 (242.000) inom segmentet lagertruckar, där BT Industries har sin kärnaffär. Detta segment växte med 3% under året. BTs världsmarknadsandel inom lagertruckar har gått ned något under året och bedöms uppgå till drygt 20%. - En av anledningarna är att vi har haft en ofördelaktig marknads- mix. Marknader där BT koncernen har en stark position har utvecklats svagare än marknader där BT traditionellt har en låg marknadsandel. Det viktigaste exemplet på detta är USA marknaden där BT har en förhållandevis hög markandsandel. Utvecklingen under senare år har inneburit att denna region idag representerar en mindre del av världsmarknaden än tidigare, säger Per Zaunders koncernchef BT Industries. Orderingång, nettoomsättning och resultat Koncernens orderingång uppgick till 12.083 MSEK, vilket är en minskning med 4% jämfört med föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 11.877 MSEK också det en minskning med 4% jämfört med föregående år. Till jämförbara valutakurser och jämförbar organisatorisk struktur innebär året däremot en ökning i såväl orderingång som nettoomsättning med ca 3%. - Den helt avgörande orsaken till minskningen av orderingången och nettoomsättningen är valutaomräkningen av den försvagade US dollarn, fortsätter koncernchef Per Zaunders. Till jämförbara valutakurser steg orderstocken med omkring 7%. Av koncernens nettoomsättning återfinns 54% i Västeuropa, 36% i Nordamerika och 10% i övriga världen. Resultat efter finansnetto minskade med 8% till 736 MSEK. Vinstmarginalen minskade något från 6,5% föregående år till 6,2%. - De konjunkturella förutsättningarna framåt inom BTs prioriterade segment ser nu bättre ut. Vi är väl förberedda inför den troligen kommande uppgången och vi räknar även framgent med att ha en hög takt i vår produktförnyelse för att väl utnyttja dessa positiva yttre förutsättningar, slutar Per Zaunders. Handling Innovation. BT Industries är världens ledande leverantör av lagertruckar och tillhörande tjänster. Vi är omkring 8.000 anställda och omsätter cirka 12 miljarder kronor. Tillverkningen sker vid sju anläggningar i fyra länder och återförsäljarnätet täcker hela världen. Våra kunder finns huvudsakligen bland stora konsumentorienterade företag med mycket höga krav på effektiv materialhantering. BT Industries ägs av Toyota Industries Corporation Frågor besvaras av VD Per Zaunders (0142-860 32) och finansdirektör Håkan Dahllöf (0142-863 38) eller Informationschef Anders Stålhammar (0142-861 21). Den fullständiga bokslutskommunikén, liksom annat pressmaterial, finns tillgängligt på BT Industries hemsida www.bt-industries.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040304BIT00480/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/05/20040304BIT00480/wkr0002.pdf Hela rapporten