BT INDUSTRIES, januari-december 2004

Ökad marknadsandel på växande marknad.

Januari - december Belopp i MSEK 2004 2003 Orderingång 13.294 12.083 Nettoomsättning 12.636 11.877 Resultat efter 808 736 finansiella poster Nettoresultat 517 471 Marknadsutveckling Under året noterades den högsta totalmarknaden för truckar någonsin, mätt som orderingång i antal truckar BT bedömer världsmarknaden till omkring 736.000 enheter att jämföra med ca 634.000 enheter föregående år. Den kraftigaste uppgången i efterfrågan noteras på den nordamerikanska marknaden. Tillväxt och ökande volymer dominerar nu emellertid även de flesta andra marknader. Totalmarknaden indelas i två huvudkategorier; lagertruckar (eldrivna) och motviktstruckar (el- och förbränningsmotordrivna). Båda segmenten uppvisar kraftig ökning. Världsmarknaden för lagertruckar uppskattas till 282.000 enheter – en ökning med ca 13% jämfört med 2003. Motviktstruckar bedöms ha en världsmarknadsvolym om ca 454.000 truckar vilket motsvarar en uppgång med 18%. - Världsmarknaden för truckar och vår produktionsnivå ligger på all time high. Våra kunder ger oss ett än större förtroende vilket innebär att BT gruppen växer snabbare än marknaden. Detta är naturligtvis mycket glädjande, säger Per Zaunders koncernchef BT Industries. BT har huvudfokus på lagertruckar. Sedan några år är BT emellertid också aktivt inom motviktstruckar – främst eldrivna. Orderingången har under året ökat starkare än markanden och BT har därmed tagit ytterligare markandsandelar. Inom lagertrucksegmentet har BT därmed stärkt sin position som världens största producent i branschen. Order och nettoomsättning Koncernens orderingång uppgick till 13.294 MSEK (12.083), en ökning med 10% jämfört med föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 12.636 MSEK (11.877), en ökning med 6% jämfört med föregående år. Ökningen omräknat till svenska kontor dämpas av den svaga dollarutvecklingen. Till jämförbara valutakurser innebar året en ökning i orderingång med 14% och i nettoomsättning med 10%. Orderstocken var vid årets slut 32% högre än vid årets början. Den betydande ökningen är främst en följd av den kraftiga uppgången i orderingång som noterats. Av koncernens nettoomsättning återfinns 60% i Europa, 34% i Nordamerika och 6% i övriga världen. Handling Innovation. BT Industries är världens ledande leverantör av lagertruckar och tillhörande tjänster. Vi är omkring 8.300 anställda och omsätter cirka 13 miljarder kronor. Tillverkningen sker vid sju anläggningar i fyra länder och återförsäljarnätet täcker hela världen. Våra kunder finns huvudsakligen bland stora konsumentorienterade företag med mycket höga krav på effektiv materialhantering. BT Industries ägs av Toyota Industries Corporation. Frågor besvaras av VD Per Zaunders (0142-860 32) och finansdirektör Håkan Dahllöf (0142-863 38) eller Informationschef AndersStålhammar (0142-861 21). Den fullständiga bokslutskommunikén, liksom annat pressmaterial, finns tillgängligt på BT Industries hemsida www.bt-industries.com.