BT INDUSTRIES, januari-mars 2004

BT INDUSTRIES, januari-mars 2004 Marknad och orderingång uppåt. Januari - mars Belopp i MSEK 2004 2003 Orderingång 3.242 3.027 Nettoomsättning 2.960 2.923 Resultat efter 174 168 finansiella poster Nettoresultat 104 100 Antal anställda 8.102 7.782 Marknadsutveckling Efterfrågan på lagertruckar ökade under första kvartalet. Ökningen var väntad då segmentet förbränningsmotordrivna motviktstruckar ökade relativt kraftigt under 2003. I detta segment finns ofta kunder och branscher som ligger tidigt i konjunkturcykeln, förebådande en mera allmän uppgång. - Även under första kvartalet är det motviktstrucksegmentet som ökar kraftigast, men den positiva efterfrågeutvecklingen märks nu tydligt också i lagertrucksegmentet, säger koncernchef Per Zaunders. Geografiskt noteras den kraftigaste uppgången i Nordamerika. Order och omsättning Under årets första kvartal ökade orderingången med 7% till 3.242 MSEK. Omräknat till jämförbara valutakurser har orderingången gått upp med cirka 13% jämfört med motsvarande period förra året. Nettoomsättningen ökade endast marginellt från 2.923 MSEK till 2.960 MSEK. Omräknat till jämförbara valutakurser var emellertid ökningen cirka 7%. Resultatet efter finansnetto har ökat med 4% till 174 MSEK och vinstmarginalen förbättrades marginellt till 5,9%. - Den positiva utvecklingen under första kvartalet 2004 understryker att marknaden nu inlett en återhämtning och att BT framgångsrikt kunnat möta den ökade efterfrågan avslutar Per Zaunders. Handling Innovation. BT Industries är världens ledande leverantör av lagertruckar och tillhörande tjänster. Vi är 8.000 anställda och omsätter cirka 12 miljarder kronor. Tillverkningen sker vid sju anläggningar i fyra länder och återförsäljarnätet täcker hela världen. Våra kunder finns huvudsakligen bland stora konsumentorienterade företag med mycket höga krav på effektiv materialhantering. BT Industries ingår i Toyota Industries Corporation Frågor besvaras av VD Per Zaunders (0142-860 32) och finansdirektör Håkan Dahllöf (0142-863 38) eller Informationschef Anders Stålhammar (0142-861 21). Den fullständiga delårsrapporten, liksom annat pressmaterial, finns tillgängligt på BT Industries hemsida www.bt-industries.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/06/20040506BIT00560/wkr0001.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/06/20040506BIT00560/wkr0002.pdf Hela rapporten