Ny VD för BT Svenska

Ny VD för BT Svenska Den 1 augusti sker ett VD-byte på BTs försäljningsbolag på den svenska marknaden - BT Svenska AB. Nuvarande VDn, Johan Malmgren, har utsetts till marknadschef inom affärsområde BT EUROPE, i vilket BT Svenska ingår. VD på BT Svenska blir då Per Wass, som har lång branscherfarenhet. Johan Malmgren har arbetat i BT koncernen sedan 1978 och har haft ledande positioner i flera BT bolag. Att gå från BT Svenska till BT EUROPE ser han som en intressant utmaning: Det känns naturligtvis spännande att få nya arbetsuppgifter. Samtidigt är det lite vemodigt att lämna BT Svenska. Det är ett företag med många duktiga och engagerade medarbetare och samarbetet med alla dem har varit en av de stora fördelarna med arbetet på BT Svenska. Företaget är marknadsmässigt på rätt väg och jag är övertygad om att det kommer att utvecklas starkt i framtiden. I min nya roll som marknadschef på BT EUROPE kommer jag att även i fortsättningen ha en nära kontakt med BT Svenska och det ser jag naturligtvis positivt på. Min efterträdare Per Wass har lång erfarenhet från truckbranschen och jag är säker på att han är rätt person att leda BT Svenska. Per Wass har sedan 1996 varit anställd på Volvos största återförsäljare Bilia AB och kommer närmast från befattningen som chef för Bilia Lastbilars utomnordiska verksamhet. Tidigare har han under många år arbetat på trucktillverkaren Kalmar Industries AB och var under åren 1986-1990 VD för KBT (Kalmar BT AB). Han är med andra ord väl förtrogen med både branschen och BT. Jag ser fram emot mitt arbete som VD för BT Svenska. Företaget är klart marknadsledande i Sverige och det är en intressant utmaning att befästa och ytterligare förstärka den positionen. Det ska bli spännande att komma tillbaka till truckbranschen och få möjlighet att arbeta i den framgångsrika koncernen BT Industries, som har en mycket starkt ställning på världsmarknaden. BT Svenska BT Svenska är landets ledande leverantör av truckar och därtill kopplade tjänster som service, reservdelsförsörjning, uthyrning, finansiering och förarutbildningar. Vi marknadsför truckar från BT, Toyota, DanTruck och SMV samt utför dessutom service på marknadens övriga märken. Antalet medarbetare är 560, varav 340 ingår i den rikstäckande serviceorganisationen på 23 orter och i 250 servicefordon. BT Svenska är en del av BT Industries, världens ledande tillverkare av lagertruckar. BT koncernen, som ingår i Toyota-gruppen, omsätter cirka 13 miljarder kronor och sysselsätter närmare 8 000 medarbetare världen över. För ytterligare information och för högupplösta foton kontakta: BT Svenska, Karin Lundström, Informationskoordinator Tel: 08-704 42 01 e-post: info@bt-svenska.com Internet: www.bt-svenska.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/22002/04/29/20020429BIT00420/wkr0002.pdf