Vinsten upp-marknaden ner

Vinsten upp - marknaden ner Världsmarknaden för lagertruckar sjönk ca 7% Orderingången ökade till 12.245 Mkr + 2% Faktureringen ökade till 13.248 Mkr +15% Resultat efter finansnetto ökade till 888 Mkr +8% BT starkt trots vikande marknad - För BT Industries har året varit framgångsrikt. Vi har nått såväl den högsta omsättningen som det bästa resultatet i företagets historia - men vägen dit var inte helt lätt, säger koncernchef Carl-Erik Ridderstråle. Under 2001 präglades världsmarknaden för truckar av den kraftiga konjunktur-avmattningen i Nordamerika. Där vek marknaden tidigt med ca 25% och har sedan legat kvar på denna lägre nivå. I Europa var efterfrågan inledningsvis god, men en minskning märktes mot slutet av året. Också på marknaderna utanför Västeuropa och Nordamerika vek efterfrågan mot slutet av året. - En viktig orsak till att BT klarat sig så bra under 2001 är bland annat det faktum att vi hade en väldigt god orderstock vid början av året som följd av stark försäljning under 2000, säger Carl-Erik Ridderstråle. - God orderstock och egna ansträngningar, framförallt i Nordamerika, för att anpassa kostnaderna kombinerat med valutaeffekter har möjliggjort det högsta resultatet i företagets historia. Fakturering och resultat ökar kraftigt BTs fakturering ökade med 15% jämfört med föregående år och uppgick till 13.248 Mkr (11.518). God orderstock vid början av året och högre produktions-kapacitet vid flera fabriker har möjliggjort faktureringsökningen. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 888 Mkr (824), en ökning med 8%. Vinstmarginalen uppgick till 6,7% mot 7,2% föregående år. Framtid Den kraftigt minskade efterfrågan i Nordamerika under 2001 och den osäkerhet som noteras på flera andra marknader kommer att påverka 2002. - Bedömningen är att efterfrågan under 2002 knappast kommer att nå föregående års nivåer. Vi kan inte heller dra fördel av hög inneliggande orderstock, vilket vi kunde 2001. Aktiv kostnadsstyrning och fortsatta offensiva satsningar på nya produkter är därför prioriterade områden. Genom egna insatser kan vi skapa en stark bas och dra nytta av den långsiktiga tillväxt som branschen har, säger Carl-Erik Ridderstråle och fortsätter: - De gjorda investeringarna i ökad produktionskapacitet är ett uttryck för vår tro på den långsiktiga tillväxten i branschen och att vi ser positivt på BTs framtida möjligheter. I det perspektivet ska också våra fortsatta investeringar i produkt-utveckling ses. Att bibehålla takten i produktförnyelsen är avgörande för framtida framgång och därigenom kan vi förstärka vår ställning som världens ledande leverantör av lagertruckar, avslutar Carl-Erik Ridderstråle. Frågor besvaras av VD Carl-Erik Ridderstråle (0142-863 13) och finansdirektör Per Zaunders (0142-860 32). Den fullständiga bokslutskommunikén, liksom annat pressmaterial, finns tillgängligt på BT Industries hemsida www.bt-industries.com. Allmän information kan beställas genom Informationskoordinator Ingrid Gyhagen, telefon 0142-865 58 alt. 070-658 34 27. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/01/20020301BIT00310/wkr0002.pdf