Britterna erkänner konferenssamtalsvanor

BT har låtit undersöka britternas vanor kring konferenssamtal. Resultatet visar att 68 procent deltagit i telefonkonferens enbart iklädd pyjamas, nära hälften enbart iförda underkläderna och 20 procent hade inga kläder alls.

– Vi har fått en mer flexibel inställning till arbete, som är något du gör inte så beroende av var du är. Telefonkonferenser ger även positiva miljöeffekter. Under 2008 hjälpte BT till att spara 53 000 ton koldioxid tack vare minskat resande, säger Aaron McCormack, VD för BT Conferencing som genomfört undersökningen. Varje år hanterar BT fler än 15 miljoner telefonkonferenser enbart i Storbritannien, vilket innebär 60 miljoner britter. På global nivå handlar det om nära 60 miljoner telefonkonferenser och 145 miljoner människor. Undersökningen visar även att många ringer in till telefonkonferensen utan att ens stiga upp för sängen, men många väljer även att ringa in från tåget eller bilen. En annan trend är att ha många bollar i luften – många lagar mat, byter blöjor, matar bebisar och shoppar med luren i örat. Telefonkonferenser fortsätter att öka i popularitet, men analysföretaget Ovum förväntar en ökning av videokonferenser. 2012 räknar Ovum med att 26 procent av alla konferenser kommer att ske via video. (DC09-403)