BT GER MULTINATIONELLA ORGANISATIONER SIN RÖST

​BT tillkännager idag lanseringen av ytterligare två initiativ inom ramen för sin kommunikationsplattform BT Onevoice. För att hjälpa större organisationer att påskynda anpassningen av kommunikationsapplikationer via datorn lanserar BT nu SIP-trunkning i ett antal länder vilket underlättar vägen mot unified communications.

BT Onevoice:s SIP-trunkning ger full konnektivitet mellan kunders inhemska rösttjänster och BT: s globala Onevoice VPN vilket hjälper kunder att minska sina telefonkostnader och påskyndar etableringen av konvergerade applikationer. Tjänsten erbjuder lokala nummer för både utgående och inkommande samtalstrafik som kan levereras var som helst inom en användares nätverk. Genom att använda SIP-trunkning kan kunderna dessutom sänka sina kostnader för accesslinjer, minska samtalskostnader, och förbättra samarbetsmöjligheterna för användare oavsett om de sitter på kontoret är på resande fot eller jobbar på distans. Tjänsterna som redan idag finns i Storbritannien introduceras under de kommande månaderna i Nederländerna, Belgien, Tyskland, Frankrike och USA varpå ytterligare regioner följer i en nästa fas.

BT och Microsoft har fördjupat sitt mångåriga samarbete efter en certifieringsprocess och BT Onevoice är nu en certifierad SIP-trunkning-tjänst för sammankoppling med Office Communications Server 2007 R2. Detta innebär att rösttjänster nu kan anslutas direkt från Office Communications Server 2007 R2 till BT Onevoice globalt vilket ger kunder ökade möjligheter inom UCC. Användare av Office Communications Server 2007 R2 kan nu effektivisera kommunikationen genom att kombinera bild och messenger i direkt samverkan både med BT Onevoice:s konferenstjänster och mjukvarubaserad IP-telefoni inom ramen för en enhetlig global plattform.

- SIP-trunkning ger kunderna ökade möjligheter att införa samarbetslösningar som ökar produktiviteten och sänker kostnader. Microsoft-certifieringen kommer att öppna dörren till ytterligare utveckling inom den kombinerade BT och Microsoft-portföljen och skapar en plattform för innovation inom BT Onevoice för en alltmer säkerhetsmedveten global marknad, säger Neil Sutton, vice VD, Global Portfolio, BT Global Services.

- Vi är glada över att BT Onevoice:s SIP-trunkning-tjänst nu är certifierad för Microsoft Office Communications Server 2007 R2. BT Onevoice kommer att utöka den geografiska täckningen av SIP-trunkning-tjänster för multinationella Office Communications Server 2007 R2-kunder, säger Yancey Smith, chef för Product Management, Communications Server for Microsoft.

Dessa innovationer ligger i linje med BT:s målsättning om att styra om telefonitjänster till att bli anpassade applikationer i syfte att leverera globala lösningar av hög kvalitet tillsammans med enkla och flexibla affärspaket. BT:s UCC-lösningar består av en kombination av traditionella rösttjänster, nästa generations taltjänster så som VoIP och IPT liksom BT:s professionella tjänster och support av viktiga partnerplattformar som Cisco Systems, Avaya och Microsoft managed services.

Tilläggsinformation:

SIP (Session Initiation Protocol) är ett protokoll som ligger till grund för en Unified Communications och Collaboration (UCC) nätinfrastruktur. Det har förmågan att hantera kommunikation av annan art än röst över IP-trunk, såsom Instant Messaging, applikationsdelning, Video, Presence etc. SIP anses vara det protokoll som ersätter det nuvarande H323 VOIP-protokollet.

SIP-trunkning möjliggör för kunder att dra nytta av sina investeringar i IP-baserad telefoni via sina existerande telefonväxlar (PBX). Voice over IP (VoIP) kan användas för att ringa och ta emot samtal från det allmänt tillgängliga telenätet (PSTN), över kundens befintliga IP-nätverk. SIP-trunkning ger tillgång till en rad audio/video-tjänster utanför ett företags befintliga nätverk.

Frågor kring detta pressmeddelande hänvisas till BT Group:s Newsroom på sitt 24-timmars-nummer: + 44 20 7356 5369. Alla pressmeddelanden finns på BT:s webbplats: http://www.bt.com/newscentre

BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och –tjänster med verksamhet i 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk med IT-tjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till våra kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, produkter och tjänster inom bredband och internet samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, Openreach, BT Retail och BT Wholesale.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2010 var BT-gruppens sammanlagda intäkter 20 911 MGBP.