BT hjälper Unilever påverka två miljarder människor varje dag

BT har förlängt sitt outsourcingavtal med Unilever till ett värde om cirka 173 miljoner euro. Det nya avtalet innebär att BT accelererar den tekniska utvecklingen för tjänster som integrerad kommunikation, meddelandehantering, leverantörskedjor, trådlös teknik och agile working, i över 100 länder under de kommande fyra åren.

BT tillhandahåller för närvarande tjänster inom Unilevers tre verksamhetsområden. Avtalet innefattar utformning, förvaltning och drift av en helt integrerad och säker helhetslösning för IT-infrastrukturen. BT ansvarar för att tjänsterna gör det möjligt för Unilever att driva verksamheten på alla sina marknader och ge stöd till sina anställda, konsumenter, kunder, partners och leverantörer. Tjänsten omfattar en allt mer integrerad plattform som levererar data-, röst-, video- och mobiltjänster till omkring 1 000 platser.

Det nya avtalet förstärker den globala relationen som tillhandahåller tjänster vilka stödjer Unilevers allt snabbare utvecklingstakt och bygger på en gemensam kunskap och investering med målet att utvecklas mot framtiden. Tyngdpunkten kommer at ligga på att utnyttja BT:s globala innovations- och utvecklingsförmåga och tillsammans dela och utveckla sin kunskap om människor, processer och teknikutveckling. Avtalet innebär också ett fortsatt stöd till Unilever för nya applikationer till leverantörskedjan.

– Vi är väldigt glada över att Unilever valt att förlänga sitt avtal med BT då de är en av våra största kunder inom en för oss viktig marknad, säger Jeff Kelly, VD för BT Global Services. Vårt främsta mål är att bli en partner i världsklass och hjälpa dem att uppnå sin ambitiösa förändrings- och tillväxtplan för de kommande åren. Vi vill också leverera enastående kundservice och erbjuda innovativa lösningar för att stödja Unilevers verksamhet genom att öka effektiviteten, reducera kostnader och erbjuda marknadsledande varumärken till sina kunder och konsumenter.

– Unilevers produkter påverkar livet för över två miljarder människor varje dag och vår ambition är att fördubbla vår verksamhet samtidigt som vi minskar vår miljöpåverkan. BT är en pålitlig partner vars höga kvalitet och kraftfulla tjänster kan hjälpa oss att förverkliga det målet, säger Pascal Visée, Chief Enterprise Support Officer, Unilever.

Det ursprungliga kontraktet, tecknat i november 2002 och värt omkring 1 miljard euro, var BT:s första kontrakt för omfattande global outsourcing av telekommunikationstjänster och är en av BT:s största globala affärer. Tack vare sitt partnerskap är BT och Unilever på god väg att omvandla Unilevers infrastruktur till ett av de mest moderna företagsnätverken i världen.

(DC10-161)

E-post: marcus@bitepr.se

Notes to Editors
BT’s project teams are delivering around 70 projects a month for Unilever. Projects typically range in size and scale from simple equipment deliveries right up to the most complex global deployments of new technologies. Contract highlights included: supporting Unilever relocations by implementing new telecoms infrastructure at major new buildings in Warsaw, Hamburg, Sao Paulo, as well as new Unilever R&D centre in China; MPLS deployments in Morocco, Tunisia, Algeria, Egypt, Kingdom of Saudi Arabia, Sri Lanka, Bangladesh, Vietnam, Canada, US, and across Europe; and setting up an Agile Workspace at Unilever's Englewood Cliffs office near New York.

BT Global Services is positioned in the "Leaders" quadrant in four key Gartner Magic Quadrants: the Global Network Service Providers, the Pan-European Network Service Providers , the Asia/Pacific Network Service Providers,  and the Magic Quadrant for Communications Outsourcing and Professional Services, Worldwide.   BT Global Services was also ranked a leader in Forrester’s assessment of the European WAN services market in April 2010 and was positioned by IDC as one of the 4 leading players in the worldwide MNC telecommunications services market in IDC’s inaugural vendor Marketscape in March 2010.

Enquiries about this news release should be made to the BT Group Newsroom on its 24-hour number: 020 7356 5369. From outside the UK dial + 44 20 7356 5369. All news releases can be accessed at our web site: http://www.bt.com/newscentre

BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och -tjänster i 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk med IT-tjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till våra kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, Openreach, BT Retail och BT Wholesale.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2010, var BT-gruppens intäkter 20 911 miljoner pund.

About Unilever
Unilever works to create a better future every day.  We help people feel good, look good and get more out of life with brands and services that are good for them and good for others.

We are one of the world’s leading suppliers of fast moving consumer goods with strong local roots in more than 100 countries.  Our portfolio includes some of the world’s best known and most loved brands including eleven €1 billion brands, and global leadership in many categories in which we operate.  The portfolio features iconic brands such as: Hellmann’s, Wall's ice cream, Flora/Becel, Dove, Axe/Lynx, Surf and Cif.

We have around 163,000 employees in approaching 100 countries, and generated annual sales of €40 billion in 2009.  For more information about Unilever and its brands, please visit www.unilever.com