BT mest gayvänligt i världen

Det internationella telekomföretaget British Telecom (BT) är det mest gayvänliga företaget i världen, enligt ett färskt jämställdhetsindex. International Gay and Lesbian Chamber of Commerce (IGLCC) mäter hur multinationella företag arbetar med mångfalds- och integrationsfrågor med inriktning mot HBT.

De företag som deltagit i årets index är: AMR (American Airlines och American Eagles moderbolag), BT Group, Cisco Systems, The Dow Chemical Company, IBM, ING, Intel, KPMG, Kraft Food, Merck, Novartis, Philips, SAP, TNT och UBS. De representerar 1,7 miljoner anställda i 227 länder med en årlig försäljning upp till 800 miljarder amerikanska dollar. – Som ett världens största kommunikationsföretagen sysselsätter vi fler än 100 000 människor och servar kunder i 170 länder världen över. Mångfald måste vara och är i centrum för vår verksamhet. Vi arbetar efter policies och praxis både lokalt och internationellt säger Roger Söderberg, VD på BT Nordics. Exempelvis gör företaget ingen skillnad mellan samkönade och heterosexuella par när det gäller BTs familjeförmåner. Det kan exempelvis gälla efterlevnadspension, föräldraledighet eller vissa typer av hälsoförmåner. Företaget arbetar dessutom aktivt med att säkerställa att medarbetare kan vara sig själva på arbetet utan rädsla för diskriminering och fördomar. Dessutom har BT det egna HBT-nätverket Kaleidoscope. Besök BTs sociala nätverk Kaleidoscope: http://www.btkaleidoscope.co.uk Läs rapporten på: www.iglcc.org/index2009