BT och DHL i globalt samarbete för att utveckla hållbara logistiklösningar

BT har tecknat ett avtal om Global Innovation Partnership med logistikkoncernen Deutsche Post DHL. Avtalet gäller ett samarbete inom ramen för DHL Innovation Initiative, där de båda företagen gemensamt kommer att arbeta med att utveckla hållbara logistiklösningar och RFID-baserade tjänster (Radio Frequency IDentification). Enligt avtalet kommer BT att stödja avdelningen DHL Solutions & Innovations (DSI), som ansvarar för hela DHL-koncernens forskningsprojekt för att utveckla nyskapande logistiktjänster och tekniska lösningar.

– BT har ett välförtjänt rykte som en framstående innovatör som, likt DHL, arbetar globalt med flera av de mest välkända företagen i världen. Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att hitta nya och intressanta sätt att driva utvecklingen av logistikbranschen framåt, säger Petra Kiwitt, Vice President, DHL Solutions & Innovations.

BT och DHL har redan valt ut ett antal områden för gemensam forskning och utveckling, däribland RFID- och säkerhetslösningar för varuflödeskedjan samt grön och hållbar logistik. Som en del i det nya avtalet får BT tillgång till forskningsanläggningen DHL Innovation Center för att utveckla, testa och visa upp nya lösningar.

Ett av de första projekten för de två företagen blir att ta fram RFID-lösningar som gör det möjligt att få en överblick och kontroll över all den information som kunderna behöver för att klara av hanteringen av varor i dagens globaliserade och effektiva, men samtidigt alltmer komplexa logistikkedjor. Särskilt fokus kommer att ligga på att ge stöd åt kunder på tillväxtmarknaderna i Asien och Stillahavsområdet, där BT för närvarande investerar i nästa generations infrastruktur och logistik. BT tecknade nyligen ett kontrakt med DHL för att förse logistikföretaget själva med kommunikationstjänster i hela regionen.

– Effektiv logistik är en av hörnstenarna i den globala ekonomin. BT levererar skräddarsydda lösningar anpassade till logistikbranschens behov av att ha överblick och kontroll över information. Tillsammans med våra kunder gör vi investeringar för att utveckla och implementera nyskapande tjänster och ser nu fram emot ett nära forskningssamarbete med DHL Solutions & Innovations, säger Bas Burger, President Global Commerce, BT Global Services.

BT Global Commerce förser sina kunder med lösningar som bland annat ger dem åtkomst till data, hjälper dem att kommunicera via röst- och videotjänster samt att hålla ordning på flödet av varor mellan olika destinationer med hjälp av BT:s system för streckkoder och RFID. Affärsområdet ansvarar för BT:s kunder inom logistikbranschen samt tillverknings- och läkemedelsindustrin.

E-post:
BT@bitepr.se

Om DHL – Logistikbolaget för hela världen
DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 275 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2010 hade koncernen en omsättning på över 51 miljarder euro. För mer information: www.dhl.se

BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och -tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk med IT-tjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till våra kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, Openreach, BT Retail och BT Wholesale.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2011, var BT-gruppens intäkter 20 076 miljoner pund, med en vinst före skatt på 1 717 miljoner pund.

British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag inom BT Group plc och omfattar praktiskt taget all verksamhet och alla tillgångar i BT Group. BT Group plc är noterat på börserna i London och New York. Mer information finns påwww.bt.com/aboutbt