BT och Exportrådet tecknar globalt tjänsteavtal

BT har tecknat ett avtal med Exportrådet för globala kommunikationstjänster. Tjänsterna ansluter 35 platser runt om i världen till organisationens huvudkontor i Sverige.

Exportrådets huvuduppgift är att göra det enklare för svenska företag att växa internationellt genom att bidra med det stöd som krävs för att etablera företaget på nya marknader. De tjänster som levereras till Exportrådet ingår i BT:s MPLS-nätverk (Multi-Protocol Label Switching) som finns tillgängliga i över 170 länder. Det är ett av världens största globala IP-baserade nätverk som stödjer affärskritiska applikationer för stora multinationella organisationer från olika branscher – inklusive finansiella tjänster, tillverkning, logistik, läkemedel, konsumentprodukter samt statliga institutioner och sjukvård.

Kontraktet med svenska Exportrådet är ett kvitto på BT:s förmåga att leverera en pålitlig och säker nätverksplattform för global leverans av tjänster. Infrastrukturen för telekommunikation är en central del i moderna globaliseringen och vi är stolta över att spela en nyckelroll i det hela, säger Olivier Campenon, vice-president för BT E*MEA[1].

– Exportrådet står i centrum när det gäller att hjälpa svenska företag att etablera sig som globala aktörer. Möjligheten att kommunicera var som helst är ett måste för att uppnå en sådan expansion. Vi är imponerade av BT:s engagemang, service och kvaliteten på nätverket, säger Giorgio Wrana, IT-chef på Exportrådet.

Om Exportrådet
Det svenska Exportrådet erbjuder professionella tjänster och har kompetens och resurser för att identifiera internationella affärsmöjligheter för svenska företag. Exportrådet har en stark närvaro i 60 länder världen över och i alla delar av Sverige. Det delade ägandet mellan den svenska regeringen och näringslivet ger access på alla nivåer i hela världen
.

[1] E*MEA inkluderar Schweiz, Norden, Central- och Östeuropa, Ryssland, Mellanöstern samt Afrika.

E-post: BT@bitepr.se

BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och -tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk med IT-tjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till våra kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, Openreach, BT Retail och BT Wholesale.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2011, var BT-gruppens intäkter 20 076 miljoner pund, med en vinst före skatt på 1 717 miljoner pund.

British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag inom BT Group plc och omfattar praktiskt taget all verksamhet och alla tillgångar i BT Group. BT Group plc är noterat på börserna i London och New York. Mer information finns på www.bt.com/aboutbt