BT och Polycom i gemensam lansering av ny telepresencelösning

Videokonferenssystem och telepresence blir allt tydligare en naturlig ingrediens i företagens jakt på effektivare möten och minskade koldioxidutsläpp. British Telecom lanserar nu en ny videokonferenslösning anpassad för videokonferensföretaget Polycoms plattform. Lösningen riktar sig mot kunder som efterfrågar lättanvända, pålitliga och kostnadseffektiva videokonferenslösningar.

Enligt IT-analytikerna på Gartner förväntas videokonferenser och telepresence-lösningar redan under 2009 ersätta 2,1 miljoner flygsäten vilket beräknas kosta rese- och hotellnäringen 3,5 miljarder kronor i minskade intäkter. I takt med att det finansiella läget blir sämre förväntas alltfler storföretag söka besparingar vad gäller resekostnaderna.

Videokonferensföretaget Polycom är ledande inom telepresence-lösningar. Tack vare deras lösningar går det att konferera med HD-video i naturlig storlek och Polycom har under många år arbetat för att skapa en virtuell mötesupplevelse som är så nära ett fysiskt möte som möjligt. Förutom bildåtergivningen ställer en trovärdig telepresence höga krav på ljudkvaliteten samt en i hög grad interaktiv miljö. Med BTs hjälp kan respektive företag knytas ihop via ett nätverk som uppfyller alla tänkbara krav på effektivitet och säkerhet.

BTs One Source-tjänster är upplagda för att komplettera alla Polycoms telepresence- och videokonferensbehov. Kunder kan skräddarsy sin lösning att möta specifika affärskrav. BTs globala IP-nätverk finns representerat i över 170 länder och erbjuder dygnet-runt-support som säkerställer kvaliteten på konferenstjänsterna för kunder över hela världen.

– För närvarande ligger affärsfokus på att reducera kostnader, maximera resurser och ta miljöansvar. Telepresence- och videokonferenser har därför blivit ett område som prioriteras högre och får en alltmer framträdande roll hos organisationer idag. Polycoms telepresence-lösningar i kombination med BT Conferencings braschledande styrningstjänster ger den perfekta plattformen för att kommunicera i en affärsmiljö som är alltmer komplex och snabbrörlig, säger Roger Söderberg, CEO för BT Nordics.

Polycoms vice VD för kanalförsäljning Gary Abad håller med.

– Våra kunder kräver lösningar som hjälper dem med både sina kommunikativa och ekonomiska utmaningar. Polycom erbjuder ett utbud av standardbaserade telepresence-lösningar som skiljer sig åt, beroende på behoven och kraven på applikationer, utrymme och budget. Polycom RPX är ett av de mest kompletta och skalbara erbjudanden på marknaden idag. Tack vare samarbetet med BT One Source kan vi ge säkerställa ett lösnings- och tjänsteerbjudande oavsett vilka visuella kommunikationsbehov kunden har.

BT One Source for Polycom Immersive Solutions är tillgängligt i USA och Europa från den 1 april, 2009.

Teknisk bakgrund: BT One Source for Polycom Immersive Solutions är en omslutande videokonferenslösning,. One Source-lösningen kombinerar Polycoms lösningar RealPresenceExperience (RPX) och Polycoms Telepresence Experience (TPX).