BT och ZTE i forskningssamarbete

Report this content

BT och ZTE Corporation har inlett ett nytt stort forskningssamarbete för att utveckla nästa generations fasta, trådlösa och mobila telekomtjänster. Partnerskapet kombinerar ZTEs breda kunskap inom utrustning och nätverkslösningar med BTs goda innovationsförmåga och erfarenhet av att leverera kommunikationstjänster i över 170 länder.

– Detta är ytterligare ett exempel på BTs satsning på öppen innovation som i kombination med framstående partners kunder och akademiska organ utvecklar nya spännande tjänster och ständigt förbättrar kundupplevelsen. Vi har imponerats av ZTE-teamets kunskap och höga nivå, och genom att kombinera våra kompletterande styrkor och expertis i en rad forskningsprojekt förväntar vi oss att detta partnerskap kommer att bli mycket givande för både oss själva och våra respektive kunder, säger Clive Selley, CIO BT Group.

– Det är ett privilegium för ZTE att arbeta med en så respekterad global toppaktör. BTs resurser samt den brittiska och globala erfarenheten passar utmärkt med ZTEs ledande ställning inom fast och trådlös teknik samt utveckling av olika enheter, och vi ser fram emot en nära och effektivt forskningsrelation, säger Xie Daxiong, vice VD och CTO, ZTE.

Avtalet är det första samarbetet i sitt slag mellan de två företagen. BT och ZTE kommer att utveckla internationella standarder för telekom för att driva interoperabilitet och konvergens hos globala kommunikationssystem.

Bakgrundsinformation
ZTE är en ledande global tillverkare av telenät och hårdvara och tillverkar utrustning för alla viktiga telekomstandarder inom fasta nät, mobilnät och produkter som bredbandsmodem (donglar), mobiltelefoner och tablets.

Om ZTE
ZTE är en börsnoterad global leverantör av telekommunikationsutrustning och nätverkslösningar med ett omfattande produktutbud som täcker praktiskt taget alla sektorer inom de trådbundna och trådlösa marknaderna samt tjänste- och terminalmarknaden. Företaget levererar innovativa skräddarsydda produkter och tjänster till över 500 operatörer i mer än 140 länder och hjälper dem att möta de förändrade behoven hos sina kunder och samtidigt uppnå fortsatt försäljningstillväxt. ZTEs intäkter under 2010 var branschledande med en ökning på 21 procent till 10 609 miljarder USD. ZTE avsätter 10 procent av sina intäkter till forskning och utveckling och har en ledande roll i en rad internationella organ som utvecklar nya telekomstandarder. ZTE är ett företag med ett sunt initiativ för socialt ansvar (CSR) och är medlem i FNs Global Compact. ZTE är Kinas enda listade telekomtillverkare, noterat på både Hong Kong- och Shenzhenbörsen (H share stock code: 0763.HK / A share stock code: 000063.SZ). För mer information, besök www.zte.com.cn.

DC11-129

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Forsgren, Bite Communications
E-post:
BT@bitepr.se
Telefon: +46 76 319 88 23

Om BT

BT är en av världens ledande leverantörer av kommunikationslösningar och -tjänster i över 170 länder. Den huvudsakliga verksamheten innefattar globala nätverk med IT-tjänster, lokala, nationella och internationella telekommunikationstjänster till våra kunder, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på resande fot, dessutom produkter och tjänster inom bredband och internet, samt kombinerade fasta och mobila produkter och tjänster. BT består av fyra huvudsakliga affärsområden: BT Global Services, Openreach, BT Retail och BT Wholesale.

Under räkenskapsåret som slutade 31 mars, 2011, var BT-gruppens intäkter 20 076 miljoner pund, med en vinst före skatt på 1 717 miljoner pund.

British Telecommunications plc (BT) är ett helägt dotterbolag inom BT Group plc och omfattar praktiskt taget all verksamhet och alla tillgångar i BT Group. BT Group plc är noterat på börserna i London och New York. Mer information finns på www.bt.com/aboutbt.

Taggar: