Splittrad telekommarknad hämmar europeiska företag

Report this content

En omfattande ny undersökning visar att den nuvarande regleringen av telekomtjänster i Europa inte lever upp till företagens krav.

Undersökningen, som publiceras samtidigt som EU:s ministrar för telekommunikation möts denna vecka, visar att telekomreglerna i EU:s medlemsländer uppvisar stora skillnader vad gäller kvalitet, omfattning och tillgänglighet.

Enligt professor Martin Cave vid Warwick Business School är konsekvenserna allvarliga. Svårigheterna att skapa ett sömlöst system för företagen att verka inom har gjort att den europeiska tjänstemarknaden blivit underutvecklad.

Undersökningen uppmanar EU-kommissionen att lägga grunden till en innovativ europeisk marknad för telekomtjänster och -produkter.

- Den föreliggande analysen av EU:s regelverk är ett gyllene tillfälle att säkerställa att företagens behov tillfredsställs, säger Luis Alvarez, chef för Europa, Mellanöstern, Afrika samt Latinamerika på BT Global Services. Undersökningen visar att vi nu har chansen att stärka de europeiska företagens konkurrenskraft med några få, enkla åtgärder.

Undersökningen baseras på en serie intervjuer som International Telecommunications User Group (INTUG) och Enterprise Virtual Network User Association (EVUA) genomfört med stora företag som verkar i Europa, och är avsedd att utgöra ett viktigt bidrag till EU-kommissionens pågående utvärdering av unionens regelverk.

- Om vi inte lyckas få ordning på kommunikationsinfrastrukturen så ser framtidsutsikterna för konkurrenskraften hos Europas företag dystra ut, säger Nick White på INTUG. Medlemsländerna vill att företagen ska använda sig av avancerad informations- och kommunikationsteknologi för att höja EU:s produktivitet och tillväxt. Samtidigt har de skapat ett system med 27 olika regelverk för telekommunikation, av vilka somliga i bästa fall bara är halvseriösa med att kräva åtaganden för att leverera tjänster.

Kommissionens förslag till ny lagstiftning kommer sannolikt ge den möjlighet att se över de nationella regelverken. Men vissa länder hävdar att några gränsöverskridande tjänster inte existerar inom telekomsektorn, och att kommissionen därför inte har med saken att göra.
Företag som opererar över hela EU kräver dock gränsöverskridande tjänster, enligt undersökningen.

- Vi vill bara ha en eller två leverantörer i hela Europa, säger Massimiliano Lecca på Fiat. En uppsjö olika transportnätverk har visat sig vara ineffektivt vad gäller styrning, kontinuitet, kvalitet och underhållskostnader, lägger han till.

Undersökningen, “The Economic Benefits from Providing Businesses with Competitive Electronic Communications Services”, är skriven av en grupp ledande akademiker och kommunikationskonsulter, och stöds av INTUG, EVUA samt BT plc.

Undersökningen finns tillgänglig i sin helhet på: