Årets Emma till Telia

Årets Emma till Telia I samråd med olika branschorganisationer delar BTL sedan 15 år tillbaka ut utmärkelsen Emma för goda insatser på transport- och logistikområdet. 1998 års Emma tillfaller Telia. I motiveringen framgår att Telia får priset för "förtjänstfullt och innovationsrikt nytänkande på logistikområdet som resulterat i lägre kostnader och högre servicegrad". Telia har under kort tid gått från ett statligt verk till ett marknadsinriktat aktiebolag i en starkt konkurrensutsatt bransch med snabb utvecklingstakt. På logistikområdet har målsättningen varit att omvandla fasta kostnader till rörliga genom outsourcing och effektivisering av samtliga flöden. Exempel på verksamheter som idag bedrivs av externa företag är reparationsservice och lagring. Grundidén är att Telias flöden av produkter styrs och levereras till en plats nära de tekniker som behöver produkten. Hela logistiksystemet bygger på klart definierade ledtider från beställning till leverans. Eftersom miljö och helhetstänkande beaktas inkluderas även returflöden i logistiksystemet. - Vi är stolta över utmärkelsen. Vi har lagt ned mycket hårt arbete för att förbättra oss. En förbättring som är ett led i att ge våra kunder ännu bättre service, säger Lars Berg, koncernchef på Telia. - Telia har under flera år varit kandidat till Emma-priset och det känns som ett naturligt och bra val. Deras inställning att allt är möjligt och deras vilja till genomgripande för-ändringar på logistikområdet är viktiga framgångsfaktorer, säger Håkan Larsson, prisutdelare och koncernchef på BTL. Emma-priset delades ut i samband med invigningen av Transport & Logistikmässan i Göteborg. ./. BTL AB (publ) Koncernstab Information och Miljö För ytterligare information, vänligen kontakta Åsa Lindell Byström, informationsdirektör, BTL, tel. 031-703 80 30 eller 0705-83 45 63. Per Tjernberg, inköpsdirektör, Teliakoncernen, tel. 0706-23 62 75. BTL-koncernen är Nordens största företagsgrupp, och en av de större i Europa, inom transport och logistik. Genom de helägda Wilsonbolagen i Europa, Asien, Australien, Nya Zeeland och USA bedrivs även betydande sjö- och flygtransportverksamhet. Koncernen har cirka 11 000 anställda och omsättningen uppgick 1997 till 18 miljarder kronor. Tillsammans med den tyska transport- koncernen Schenker etablerar BTL Europas största nätverk för landtransporter under namnet Schenker-BTL. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på <A HREF="http://www.bit.se">http://www.bit.se</A> Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/03/19981103BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/11/03/19981103BIT00190/bit0002.pdf