BTL expanderar i Baltikum

INFORMATION FRÅN BTL-KONCERNEN Göteborg den 16 november 1998 Pressmeddelande BTL expanderar i Baltikum BTL investerar 22 miljoner kronor i utbyggnad av verksamheten i Estland och Lettland. Den 16 november invigs Schenker-BTLs nya transport- och logistik- center i Riga och till våren blir ytterligare ett nytt logistikcenter klart i Tallinn. BTL har sedan 1995 satsat på egen etablering i Baltikum och idag finns dotterbolag i Estland, Lettland och Litauen. Även i Ryssland och Ukraina finns en omfattande verksamhet. Transport- och logistikverksamheten, som drivs under namnet Schenker-BTL, utvecklas nu snabbt i takt med tillväxten inom handel och industri. - Efterfrågan på kvalificerade transport- och logistiktjänster i Baltikum ökar. Vi måste expandera för att möta kundernas behov säger Eddie Sterner, chef för division Landtransporter i BTL. Därför satsar vi 22 miljoner kronor i nya anläggningar i Tallinn och Riga. I Riga investeras i en ny anläggning med terminal, lager, logistikanläggning och kontor. Den totala ytan är 38 000 m², varav 6 000 m² avser lager- och logistikhantering. SIA Schenker-BTL inviger de nya lokalerna den 16 november. - Nu kan vi erbjuda ett heltäckande utbud av nationella och internationella land-transporter inklusive järnväg, vid sidan av sjö- och flygtransporter. Vi kan också tillgodose kundernas ökande behov av värdeskapande logistiklösningar. Vårt samarbete med lettiska tullmyndigheter innebär dessutom att vi medverkar till en modernisering av det lettiska tullsystemet, säger Matti Suonvieri, VD för SIA Schenker-BTL i Lettland. I Tallin investerar BTL i en ny logistikanläggning på drygt 4 000 m². Anläggningen som kommer att bli klar till våren utrustas bland annat med IT- system för logistikhantering. Schenker-BTL AS kommer då att ha tillgång till 2 mer än 11 000 m lager- och logistikyta. För ytterligare information kontakta: Eddie Sterner, chef för division Landtransporter i BTL AB, tel +46 31 703 82 10 eller Åsa Lindell Byström, informationsdirektör i BTL AB, tel +46 31 703 80 30. BTL-koncernen är Nordens största företagsgrupp, och en av de större i Europa, inom transport och logistik. Genom de helägda Wilsonbolagen i Europa, Asien, Australien, Nya Zeeland och USA bedrivs även betydande sjö- och flygtransportverksamhet. Koncernen har cirka 11 000 anställda och omsättningen uppgick 1997 till 18 miljarder kronor. Tillsammans med den tyska transportkoncernen Schenker etablerar BTL Europas största nätverk för landtransporter under namnet Schenker-BTL. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/16/19981116BIT00080/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/11/16/19981116BIT00080/bit0002.doc