Schenker-BTL förbättrar tjänster på Internet

INFORMATION FRÅN BTL-KONCERNEN Göteborg den 4 november 1998 Pressmeddelande Schenker-BTL förbättrar tjänster på Internet I samband med Transport & Logistikmässan i Göteborg släpps nya versioner av Schenker-BTLs interaktiva tjänster på Internet. Framförallt är det ny design och en omdisponering av informationen som gör det enklare att få prisinformation, se turlista, boka transporter och söka gods. - Vi gör förändringen eftersom efterfrågan på våra Internet-tjänster har ökat sedan introduktionen för två år sedan, framförallt möjligheten till Pris on- line, men också genom att fler bokar transporter via Internet, säger Johan Lisnell, produktchef IT, Schenker-BTL AB. Genom Schenker-BTLs prisinformation på Internet, Pris on-line, kan kunden se transportkostnaden för inrikestransporter i Sverige. Fördelen är att kunden har tillgång till sitt eget avtal och därmed alltid får den senaste prisinformationen, när och var som helst. Bokningen av transporter via Internet ökar kontinuerligt. Sedan i maj i år har antalet bokningar ökat med cirka 15% och under november kommer en ny version av Schenker-BTLs Internetbokning. Då kommer kunderna bl.a. att få tillgång till sändningshistorik. Det två övriga Internettjänsterna, Turlista och Godsinformation (Track and Trace), får i ett första steg enklare layout och ny design. - Vi kommer under hösten fortsätta att utveckla våra tjänster på Internet, säger Johan Lisnell. Genom att ha bra och enkla tjänster på Internet underlättar vi för våra kunder. BTLs hemsida (www.btl.se) har även belönats med ett hedersomnämnande när tidningen Transport & Hantering och Sjöfartsforum utsåg bästa hemsida bland internationellt verksamma transportföretag. Över 100 internationella hemsidor utvärderades och en anledning till BTLs hedersomnämnande var möjligheten till prisinformation via Internet. För ytterligare information är du välkommen att kontakta: Åsa Lindell Byström, Informationssdirektör BTL AB, 031-703 80 30, 0705-83 45 63 eller Johan Lisnell, produktchef IT, Schenker-BTL AB, 031-703 86 17. BTL-koncernen är Nordens största företagsgrupp, och en av de större i Europa, inom transport och logistik. Genom de helägda Wilsonbolagen i Europa, Asien, Australien, Nya Zeeland och USA bedrivs även betydande sjö- och flygtransportverksamhet. Koncernen har cirka 11 000 anställda och omsättningen uppgick 1997 till 18 miljarder kronor. Tillsammans med den tyska transportkoncernen Schenker etablerar BTL Europas största nätverk för landtransporter under namnet Schenker-BTL. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/04/19981104BIT00140/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/11/04/19981104BIT00140/bit0002.doc