Analysguiden: Stark kv4 och vändning i USA

Report this content

BTS bjöd på en riktigt stark avslutning i kv4 2016 med ett vinstlyft på 20 procent. Uppgången var ganska jämnt fördelad geografiskt, vilket är uppmuntrande. Vår tidigare rekommendation Behåll kvarstår nu med riktkurs 81 kr.

BTS Group är en managementkonsult-firma som bildades 1986 av vd:n Henrik Ekelund. Bolaget skiljer sig från de stora kända managementkonsulterna i att BTS är mer inriktat på att implementera och genomföra strategier. För detta erbjuder bolaget kundanpassade affärssimuleringar och andra utbild­­ningar i digitalt format liksom seminarieformat.

BTS är det lilla bolaget med egenskaper som ofta förknippas med större bolag. Till exempel är bolaget aktiv på en internationell marknad med omkring hälften av omsättningen i USA. BTS jobbar främst med stora bolag, där de största kunderna är globala stora koncerner (många av dessa med HK i USA) inom finans, läkemedel, livsmedel eller IT/Mjukvara. Enligt bolagets egen uppskattning har BTS ungefär en procent av världsmarknaden i sin nisch. Det finns således ett stort utrymme att fortsätta växa genom att ta marknadsandelar. Under 2016 har BTS-koncernen flyttat fram sina positioner i Europa genom förvärv av två italienska företag. BTS har relativt mycket uppdrag i Storbritannien (inte minst inom finans) och vill bli större i Tyskland som är Europas största konsultmarknad.

Även det fjärde kvartalet 2016 kom in bättre än väntat och den här gången var förbättringen jämnt spridd över hela gruppen. Den viktigaste signalen i kv4-rapporten var att BTS Nordamerika åter ökade sin lönsamhet. Om USA-marknaden däremot har vänt upp mer definitivt återstår att se, där svaret lär komma en bit in på 2017.

Aktien steg på kv4-rapporten och beskedet om höjd utdelning till aktieägarna, vilket är en rimlig reaktion. Baserat på vår DCF-värdering hamnar vår riktkurs på 81 kronor (80), vilket endast räcker till ett Behåll-råd givet nuvarande kursnivå.

Läs hela analysen här.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.