• BTS Group/

BTS Group AB har nått en överenskommelse med Abbott Training Systems avseende upphovsrättsintrång

Stockholm, Sweden – BTS Group AB (publ) offentliggjorde idag att man efter domstolsbeslut i Australien nått en överenskommelse med Abbot Training Systems avseende Abbots otillbörliga användande av upphovsrättsskyddat material tillhörande BTS. Abbot Training Systems har tilldömts att betala AUSD 440 000 till BTS samt att makulera alternativt återlämna allt material till BTS som omfattas av domen. I tillägg till detta förbjuds Abbot att fortsättningsvis inkräkta på av BTS upphovsrättsskyddat material. I och med domslutet är BTS talan mot Abbott Training System avslutad.

Abbott Training Systems var fram till 2002 en partner till Strategic Management Group Inc. (SMG) som BTS förvärvade 2005. BTS gjorde gällande att Abbott efter det att licensavtalet var avslutat, otillåtet använde och reproducerade en icke försumbar del av BTS upp-hovsrättsskyddade material samt immateriella rättigheter och därigenom gjorde intrång i BTS upphovsrättsskydd. En stämningsansökan påbörjades i slutet av 2006.
“Att skydda våra immateriella rättigheter är viktigt för BTS. Stämningen avseende otillbörligt utnyttjande av dessa har krävt en stor insats av alla inblandade, och med facit i hand kan jag konstatera av vi är mycket nöjda med uppgörelsen.” säger Henrik Ekelund VD BTS Group AB i en kommentar. “Utfallet är betydelsefullt för BTS, våra partners och framför allt våra uppdragsgivare. Marknaden vill att äganderätt till varumärke och teknisk plattform tydligt skall framgå. Genom formuleringen av domen i detta mål har detta klargjorts och på samma gång visat att det går att försvara vårt erbjudande och teknologi.” avslutar Henrik Ekelund.

Baker & McKenzie har agerat rådgivare till BTS I dessa förhandlingar.