Studie: mindset avgör om strategiarbetet blir pengar i sjön

Report this content

För att framgångsrikt realisera en strategi krävs det framförallt rätt mindset, samsyn och implementeringsförmåga. Det visar en ny studie från BTS som har kartlagt vilka faktorer som leder till lyckade strategiimplementeringar. Kartläggningen visar även vilka faktorer som är de vanligaste fallgroparna.

Enligt en ny kartläggning från BTS är mindset, samsyn och implementeringsförmåga de viktigaste faktorerna för en lyckad strategi. En organisations medarbetare måste ha ett mindset som främjar tempo, samarbete och engagemang. Varje medarbetare måste också förstå hur strategin är kopplad till den individuella rollen – hur var och en kan bidra till genomförandet. Dessutom är förmågan att implementera strategin i alla delar av organisationen tillsammans med en tydlig gemensam riktning avgörande för att strategiimplementeringen inte ska vara bortkastade pengar.

- De flesta bolag fokuserar på samsyn och implementeringsförmåga, men mindset och förhållningssätt har stor betydelse för att strategin ska bli framgångsrik. I en värld som snurrar allt fortare gäller det att kunna fatta snabba beslut och mobilisera organisationen. Stora globala marknadsledare utmanas av nya uppstickare och därmed är snabbhet till marknaden den nya valutan. Ska man behålla sin marknadsposition krävs det brett samarbete och beteendeförändringar för att skapa de förutsättningar som krävs för implementering av nya strategier, utveckling och höjd innovationstakt, säger Anna Sandberg, chef för BTS i Norden.

BTS slår även fast att silos, långsam hastighet och de ansträngningar som det innebär att genomföra förändringar är vanliga utmaningar som gör att majoriteten av alla strategiimplementeringar misslyckas. Närmare 70 procent av de strategiförändringar som initieras fallerar vid implementering, trots att strategin är välutformad och mycket resurser har lagts ner.

- Den stora utmaningen ligger i traditionella strukturer, arbetssätt och kultur som byggts upp under lång tid, vilka skapar silos och långsamt beslutsfattande. En annan dimension är det förändringstryck som samtidigt ligger på alla ledares ansvar, att prestera i nuvarande affärsmodell och samtidigt driva förändringar mot morgondagens. Det behövs engagerade ledare i hela organisationen som får testa och träna i en simulerad miljö som speglar varje organisations unika situation. Skräddarsydda simuleringar är A och O för att förbättra implementeringsförmågan, skapa samsyn och skifta mindset, säger Anna Sandberg.

Tre nyckelfaktorer för en lyckad strategiimplementering

1. Ett gemensamt mindset som främjar tempo, samarbete och engagemang.
2. En samsyn som skapar gemensam riktning och gör att varje medarbetare förstår hur strategin är kopplad till den individuella rollen, och hur var och en kan bidra till genomförandet.
3. Förmågor som krävs för att arbeta på nya sätt i linje med strategin i alla delar av organisationen.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Sandberg
Chef BTS i Norden
anna.sandberg@bts.com

Michael Wallin
IR-chef
BTS Group AB (publ)
michael.wallin@bts.com
08-58 70 70 02

Om BTS Group AB (publ)

BTS är ett tjänsteföretag med drygt 900 medarbetare vid 33 kontor i sex världsdelar, grundat och med huvudsäte i Stockholm. Vi hjälper företag i genomförandet av förändringsarbeten och arbetar med ledare på alla nivåer för att hjälpa dem att fatta bättre beslut, gå från beslut till handling och leverera önskade resultat. Våra tjänster möter en rad olika kundbehov: strategigenomförande; ledarskapsutveckling; assessment för urval och utveckling; affärsmannaskap; utveckling av säljorganisationer; coaching; samt digitala tjänster, verktyg och plattformar.

Under 35 års tid har vi skapat engagerande och effektfulla program som har haft stort inflytande både personligen och karriärmässigt för våra deltagare. Vi inspirerar till nya sätt att tänka och hjälper medarbetare och ledare att stärka de kritiska förmågor som behövs för att skapa bättre affärsresultat. I allt vi gör fokuserar vi på individerna – it’s strategy made personal.

BTS är stolt partner till närmare 450 företag och organisationer, inklusive fler än 30 av världens 100 största multinationella företag. Bland våra största kunder återfinns exempelvis ABB, Chevron, Coca-Cola, Ericsson, EY, Mercado Libre, Salesforce.com, SAP och Tencent.

BTS Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm och handlas under symbolen BTS B.

För mer information, besök oss på www.bts.com.

Snabbfakta