Bublar Group utser ny CTO

Bublar Group AB (publ), (BUBL MTF), meddelar att Kenneth Häggmark utses till ny CTO (Chief Technical Officer).

Kenneth Häggmark (civ.ing.) är en av Bublars grundare och sedan tidigare Innovationschef och styrelseledamot i bolaget. I hans tidigare yrkeskarriär har han bland annat utvecklat realtidssimulatorer för den svenska försvarsindustrin samt drivit verksamheter med inriktning på VR, AR och NUI (”Natural User Interfaces”), såsom ögonstyrning, motion tracking och geststyrning. Kenneth har entreprenöriell erfarenhet och ett brett kontaktnätverk inom flera av Sveriges mest framåtblickande teknikföretag.

“I den nya fas som Bublar Group nu kliver in i krävs ett större fokus på teknisk strategi och koordinering för att täcka bredden av verksamheten. Vi ska tillvarata de synergieffekter förvärvet av Vobling öppnat upp samt parallellt driva företagets innovation inom XR till absolut världsklass. Inom AR och VR ser vi idag en tydlig adaption inom både B2B och B2C vilket bäddar för en spännande tillväxtresa för Bublar inom ett område som kommer att förändra världen på många sätt", säger Kenneth Häggmark.

Bublar tackar tidigare CTO Per Granå som framförallt bidragit med att utveckla Bublars backend-infrastruktur. Per kommer att lämna bolaget efter uppsägningstiden och vi välkomnar Kenneth Häggmark i den nya CTO-rollen.

Bublar Group är det ledande nordiska noterade bolaget inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Koncernen utvecklar spel och upplevelser för konsument och företagsmarknaden baserat på den senaste tekniken. Vobling AB (www.vobling.com) förvärvades i oktober 2018. Koncernen har kontor i Stockholm och i Manilla.

Bublar Group är noterat på NGM Nordic MTF (NGM: BUBL MTF, ISIN: SE0010270793). Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.

Bublar Group AB (publ), Skeppargatan 8, 114 52 Stockholm, Telefon: 08-559 251 20, www.bublar.com För mer information, kontakta Magnus Granqvist, VD: magnus.granqvist@bublar.com