Bublar Group vinner fyraårigt ramavtal för Kungliga Operan gällande immersive media

Bublar Groups dotterbolag, Vobling har vunnit en upphandling gällande ett ramavtal för immersive media till Kungliga Operan AB. Avtalet, som är på fyra år, innebär att Vobling blir Kungliga Operans leverantör och samarbetspartner gällande dessa lösningar under avtalsperioden.

Avtalet omfattar idéutveckling och produktion av innehåll avseende förstärkt upplevelse – immersive media samt att tillhandahålla en teknikplattform.

"Vi söker ständigt efter nya sätt att engagera vår publik. Vår scenkonst är perfekt för immersive media. Vi kan använda både det visuella och det musikaliska, för att interagera med nya besökare. Kungliga Operan ställer höga krav på teknisk kompetens, kreativ höjd och att uppdragsgivaren har stor förståelse för den verksamhet som bedrivs. Vobling visar att de svarar upp till dessa krav", säger Catarina Falkenhav, Director of Communications för Kungliga Operan.

"Jag ser mycket fram emot att samarbeta med Kungliga Operan. Det är extra roligt att få möjligheten att bidra med innovativa presentationslösningar och använda vår plattform för XR-teknologi till en av Sveriges mest ansedda nationalscener", säger Maria Grimaldi, VD Bublar Group.

Samarbetet startar omgående. Första uppdraget med Kungliga Operan blir att, tillsammans med övriga samarbetspartners, skapa innehållet och producera Säsongsprogrammet 2020/2021 som ska lanseras i mars 2020.

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett och grundades av Gustav III 1773. Varje år presenterar Kungliga Operan ett stort antal produktioner, alltifrån helt nyskrivna verk till klassisk repertoar. Kungliga Operan värnar om kulturarvet samtidigt som man vill tänja på gränser. Allt i tre huvudområden; opera och balett/dans samt verksamhet för barn och unga. Läs mer på www.operan.se

Bublars dotterbolag Vobling utvecklar immersive media, AR och VR lösningar inom bland annat försäljning, marknadsföring, utbildning, transport och industriella applikationer för företag. Läs mer på www.vobling.com.

För mer information kontakta:

Maria A Grimaldi, VD Bublar Group: maria.grimaldi@bublar.com.

Anders Ribbing, VD Vobling: anders.ribbing@vobling.com.

Catarina Falkenhav, kommunikationschef Kungliga Operan,
Telefon: 070-417 43 05  catarina.falkenhav@operan.se

Bublar Group AB (publ)

Bublar Group är det ledande nordiska noterade bolaget inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Koncernen utvecklar spel och upplevelser för konsument- och företagsmarknaden baserat på den senaste tekniken. Spelutvecklingen drivs i dotterbolaget Virtual Brains AB och produkt- och tjänsteutveckling mot företagsmarknaden i dotterbolagen Vobling AB samt  Sayduck Oy. Bublar Group är noterat på NGM Nordic MTF (NGM: BUBL MTF, ISIN: SE0010270793).

Bublar Group AB (publ), Kungstensgatan 18, 113 57 Stockholm,
Telefon: 08-559 251 20, www.bublar.com