Sayduck ́s 3D/AR-plattform tar världens största digitala marknadsplats för konst – pixels.com – in i ditt hem

Pixels.com, med huvudkontor i Santa Monica, Kalifornien, erbjuder en digital marknadsplats för print-on-demand för konst, design och foto som har gjorts tillgänglig i 3D-och AR format av Sayduck, dotterbolag till Bublar Group. Kunden kan nu visualisera och prova den designade produkten innan köpet med hjälp av sina mobila enheter.

"3D och AR revolutionerar visningen av produkter inom online retail. Möjligheten för våra kunder att uppleva våra produkter i sitt hem, innan köpet, ger en stor förbättring av shoppingupplevelsen och sannolikheten för att handla. Vi är mycket imponerade av Sayducks tekniska förmåga – att göra hela vår katalog tillgänglig i 3D och AR i princip över natten", säger Sean Broihier, VD och medgrundare av Pixels.com.

Sayducks lösning tar Apples populära ”AR Quick Look”-funktion ett kliv framåt genom att skapa 3D-filer i realtid, istället för att i förväg generera varje produktvariant som en enskild AR-fil.

"I dialog med Apple har vi utvecklat en lösning för att dynamiskt skapa miljontals 3D-objekt i realtid. Vi ser fram emot att implementera den nya funktionen tillsammans med Pixels.com., det ledande företaget inom ”print-on-demand” och som har världens största marknadsplats för konst. Med vår lösning kan Pixels.com presentera sitt stora produktsortiment i 3D och förstärkt verklighet (AR)”, säger Niklas Slotte, VD på Sayduck.

Pixels.coms plattform servar också webbplatser som till exempel photos.com och Condé Nast Store, och genererar över 60 miljoner webbplatsbesök per dag. Fördelarna med AR och immersiv teknik i online retail har stor potential och Pixels.com är en föregångare inom detta område.

För mer information kontakta:

Maria A Grimaldi, VD Bublar Group: maria.grimaldi@bublar.com. Telefon +46 70-828 38 34

Niklas Slotte, VD Sayduck: niklas.slotte@sayduck.com. Telefon: +358 40 735 38 74

Om Sayduck / Bublar Group AB (publ)

Sayduck är den ledande visualiserings plattformen för varumärken inom design och tillverkare för att skapa och visa upp sina produkter i 3D och Augmentes Reality (AR). Sayduck har kontor i Helsingfors och Vilnius. Sayduck hjälper ledande varumärken som Alessi, Artemide och Argos samt flera e-handelsplattformar som Shopify att driva engagemang för produkter och kundförtroende med 3D och AR-tekniken. Sayduck är ett dotterbolag till Bublar Group AB (publ).

Bublar Group är det ledande nordiska noterade bolaget inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Koncernen utvecklar spel och upplevelser för konsument- och företagsmarknaden baserat på den senaste tekniken. Spelutvecklingen drivs i dotterbolaget Virtual Brains AB och produkt- och tjänsteutveckling mot företagsmarknaden i dotterbolagen Vobling AB samt Sayduck Oy. Bublar Group är noterat på NGM Nordic MTF (NGM: BUBL MTF, ISIN: SE0010270793).

För mer information, besök bublar.com och sayduck.com