SJ utbildar sin personal i Virtual Reality utvecklad av Bublar Group

Bublar Group AB (publ), noterat på NGM Nordic MTF, meddelar idag att dess helägda dotterbolag Vobling AB, fått i uppdrag av SJ AB att vidareutveckla den plattform för Virtual Reality (VR) som Vobling tidigare utvecklat. Uppdraget påbörjas omgående och sträcker sig fram till början av 2020. Projektet är ett av Voblings hittills största uppdrag.

Inom ramen för uppdraget kommer Vobling att vidareutveckla utbildningsmoduler i VR för ett flertal fordonstyper ur SJs fordonsflotta. SJs personal kommer att kunna öva på rutiner ombord, simulera säkerhetsprocesser och träna på olika scenarier i VR.

“Vi kommer att installera VR-stationer runt om i Sverige för att göra utbildning tillgänglig för vår personal utan att det behövs fysiska fordon. Vårt mål är att använda VR på ett sätt som både ökar utbildningskvaliteten och effektiviserar vår utbildningsverksamhet. Det är ett steg i att bli ett av Sveriges mest digitaliserade bolag”, säger Claes Lindholtz, Chef Affärsutveckling och Digital Transformation SJ.

“Uppdraget från SJ är en viktig order för oss och visar att efterfrågan på AR/VR-tjänster nu snabbt tilltar. Vi är entusiastiska och stolta över att få vara delaktiga i SJs digitaliseringsresa”, säger Anders Ribbing, VD Vobling.

Bilder finns tillgängliga på: https://bit.ly/2DWcCng

För mer information, kontakta Anders Ribbing, VD Vobling: anders.ribbing@vobling.com, eller Claes Lindholtz, Chef Affärsutveckling och Digital Transformation SJ: claes.lindholtz@sj.se.

VIKTIG INFORMATION

Denna information är sådan information som Bublar Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 december 2018 kl. 08.30 CET.

Bublar Group med dess helägda dotterbolag Vobling är det ledande nordiska noterade bolaget inom Augmented och Virtual Reality. Koncernen utvecklar spel och upplevelser för konsumenter och företag baserat på den senaste tekniken.

Bublar är noterat på NGM Nordic MTF. Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.

Om SJ

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. Varje dag väljer 130 000 personer att resa med någon av SJs 1 200 avgångar från 284 stationer.

Bublar Group AB (publ), Skeppargatan 8, 114 52 Stockholm, Telefon: 08-559 251 20 Hemsida: www.bublar.com

För mer information, kontakta Magnus Granqvist, VD Bublar: magnus.granqvist@bublar.com