Statusuppdatering från VD

Inför Bublar Groups bolagsstämma den 11 april ger VD en statusuppdatering:

I spelstudion fortgår ett högintensivt arbete. Idag startade testperioden av vårt platsbaserade MMO-spel Otherworld Heroes i form av closed beta-version av spelet. Intresset har varit stort och ca 4 000 spelare från 70 länder runt om i världen har anmält sig för att delta. Spelarna kommer att släppas på i omgångar under april och maj och deras viktiga feedback kommer att beaktas inför vidare lansering.

Utvecklingen av Hello Kitty AR-spelet går enligt plan och både Stockholms- och Manila-kontoret är involverade i denna stora produktion. Den kommersiella lanseringen planeras till slutet av året. Vi har löpande kontakt med Sanrio för att säkerställa att design och funktionalitet blir den absolut bästa med målsättningen att spelet ska bli en global succé.

Glowing Gloves har haft ca 70 000 nedladdningar och vi testar nu marknadsföring på olika geografiska marknader för att mäta utfall av kampanjer och få in KPI:r. Spelmotorn som vi utvecklat för att kunna styra sin spel-avatar genom kroppsrörelser kommer vi kunna använda för framtida projekt där PvP (Player vs Player)-funktionaliteten ger en ny immersiv upplevelse till mobilspel. Viss riktad annonsering för Glowing Gloves sker nu i samarbete med en av de större webbplatserna om spelnyheter.

Under årets första månader har Bublar och Vobling flyttat samman i nya gemensamma lokaler på Kungstensgatan i Stockholm. Vi har under kvartalet jobbat med en intern strategiprocess för att säkerställa vår strukturerade expansion av verksamheten. Detta för att på bästa sätt kunna tillvarata marknadstillväxten inom XR-teknologin inom både konsument- och företagsmarknaden som nu väntas öka snabbt. För ett par dagar sedan kommunicerade analysbolaget Gartner att de redan år 2020 uppskattar att 100 miljoner konsumenter kommer att handla med stöd av AR i butiker online och fysiskt. https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2019-04-01-gartner-says-100-million-consumers-will-shop-in-augme

Bublars företagsförsäljning arbetar för högtryck med leverans av de tidigare kommunicerade ordrarna från SJ, SAAB, Electrolux med flera kunder. För Electrolux har första projekten som delvis bygger på Microsoft’s Hololens levererats med gott resultat. Just nu deltar vi också som utställare och föredragshållare på marknadsföring- och tech-mässan NextM i Stockholm och Helsingfors tillsammans med Tobii -ledande inom eye-tracking.

Vobling har nyligen säkrat ett första mindre projekt med en global underleverantör inom fordonsindustrin med huvudkontor i USA. Detta är en strategiskt viktig första order för oss och uppdraget sker gentemot industrigruppens tyska verksamhet. Affärsuppdraget har initierats helt via webbkommunikation vilket visar på vår förmåga att inleda projekt på en global basis utan fysisk närvaro. Applikationen vi utvecklat kommer att visas upp av kunden på den stora fordonsmässan Auto Shanghai i Kina den 16-25 april.

Vobling har som tidigare meddelats, tillsammans med media- och reklambyrån Bizkit Havas, utvecklat en mobil AR-applikation för Air France. Air France har använt appen på event i Sverige och Norge med bra resultat och går nu vidare med nya länder vilket innebär nya licensintäkter för Vobling och Bizkit Havas.

För några veckor sedan kunde vi pressmeddela att vår verksamhet i Manila, Filippinerna har fått förnyade uppdrag från fastighetsbolagen ArthaLand och Ortigas & Company. En ny kund är även CIMB Bank Philippines där Vobling Asia ska utveckla en AR-tjänst för att visualisera bankens tjänsteutbud. CIMB är en av de större bankerna i Sydostasien med 40 000 anställda i 18 länder. Detta visar att vi är rätt positionerade och konkurrenskraftiga inom VR/AR-teknologin även i Sydostasien.

Vi har också gått vidare in i nästa utvecklingsfas i det pilotprojekt vi påbörjade under 2018 med ett av världens största bolag inom travel retail. Just nu visas applikationerna upp på en stor branschmässa i Hamburg och tagits emot mycket väl från såväl kund som deras många samarbetspartners. Vi förväntar oss en implementering av vår AR-lösning i skarp drift framöver och kommer då med en uppdatering med mer information.

Vi vill passa på och påminna om årsstämman 11 april kl 18 på Birger Jarlsgatan 57A i Stockholm. Anmälan sker senast fredag 5 april genom mail till investorrelations@bublar.com eller per telefon 08-559 251 20. Kallelse samt Årsredovisning 2018 finns tillgänglig på bolagets hemsida, www.bublar.com

/Magnus Granqvist, VD

Bublar Group är det ledande nordiska noterade bolaget inom Augmented Reality (AR) och Virtual Reality (VR). Koncernen utvecklar spel och upplevelser för konsument och företagsmarknaden baserat på den senaste tekniken. Vobling AB (www.vobling.com) förvärvades i oktober 2018.

Bublar Group är noterat på NGM Nordic MTF (NGM: BUBL MTF, ISIN: SE0010270793). Bolagets mentor är G&W Fondkommission, Telefon: 08-503 000 50.

För mer information, kontakta Magnus Granqvist, VD: magnus.granqvist@bublar.com eller Anders Lindell, CFO: anders.lindell@bublar.com