Buildsmart lanserar Derbigum Radon

Report this content

Byggmaterialföretaget Buildsmart introducerar Derbigum Radon, ett membran som skyddar mot inträngning av radon i byggnader. Olika varianter av membranet kan användas för alla de tre metoder som vanligen används för att hindra radoninträngning.

Derbigum Radon utgörs av ett membran som levereras i 120 meter långa rullar som sätts på plats i samband med nybyggnationer.  Membranet är bitumenbaserat och förstärkt med en glas/polyesterfilt.
- Vi är ensamma på marknaden att kunna erbjuda en produkt som fungerar för alla de tre metoder som används för att hindra att radon tränger in i byggnader, säger Daniel Radomski, vd Buildsmart Group.

För att kunna klara av att hantera de olika metoderna mot radoninträngning krävs det en flexibel lösning. Det innebär bland annat att Derbigum Radon kan läggas på både jämnt och ojämnt underlag såväl som över eller under grunden.
- Det är troligt att gränsvärdena för radon i byggnader kommer bli hårdare i framtiden. Inte minst med tanke på att internationella regler idag ställer högre krav än de svenska reglerna. Då är det bra att redan ha ett väl fungerande radonskydd på plats, säger Daniel Radomski.

Fakta om radon
Radon är en gas som framkallar strålning som i Sverige orsakar ca 500 fall av lungcancer per år, enligt Strålsäkerhetsmyndigheten. Radon uppstår naturligt i marken och kommer ofta in igenom sprickor i golv och väggar eller till exempel runt hål där ledningar kommer in i huset eller genom vattenledningar. Gasen samlas i bostäder och andra byggnader, oavsett hur husen är byggda eller ventilerade. Det enda sättet att veta om det finns radon i huset är att mäta.

För mer information, kontakta:
Daniel Radomski, vd Buildsmart Group, tel. 08-795 94 80, daniel.radomski@buildsmart.se
Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Om Buildsmart
Buildsmart är ett företag som säljer byggmaterial för hållbart byggande. För taket kan Buildsmart erbjuda ekologiska, gröna, vita och koldioxidätande tätskikt med garantier om lång hållbarhet. Företaget erbjuder dessutom korkisolering och lösningar för att maximera insläppet av naturligt ljus.
Buildsmart har funnits sedan 1983 och hette fram till våren 2013 Eurotak. Företaget har 7 anställda och har sitt huvudkontor i Järfälla.
Buildsmart är sedan 30 år svensk generalagent för tätskiktstillverkaren Derbigum, som tillverkar många av produkterna som företaget marknadsför. Produkterna säljs genom samarbetspartners över hela landet.
www.buildsmart.se

Taggar: