Landstinget Västmanland satsar på hållbara tak

Report this content

Landstinget Västmanland gör nu en satsning på hållbara tak. Det är taket på barnkliniken på Västmanlands sjukhus i Västerås som i dagarna får ett nytt tätskikt av ekologiskt material från Buildsmart. Tätskiktet är ett Derbigum Pure, som är gjort av vegetabiliska oljor och hartser i stället för de traditionellt använda fossila materialen asfalt och pvc.

De senaste åren har byggmaterialföretaget Buildsmart introducerat mer miljövänliga alternativ för takmaterial, bland annat tätskikt som är ekologiska. Dessutom är tätskikten vita och kan därmed reflektera bort värmen från solljus och sänka inomhustemperaturen. Vilket gör att det behövs mindre el för att kyla byggnaden.

Jan Simonsson är landstingets projektledare för ombyggnaden av sjukhuset, där det 2700 m2 stora taket på barnkliniken ingår:
- Det är viktigt att använda miljövänliga material i landstingens byggnader och när vi hörde att det finns ett miljövänligt tätskikt på marknaden valde vi därför det. Dessutom får vi nu möjlighet att minska kylbehovet i byggnaden, säger Jan Simonsson.

Buildsmarts Daniel Radomski menar att det är en produkt för alla som tänker långsiktigt:
– Derbigum Pure är både miljövänligt och har dessutom en lång livslängd. Därför passar produkten bra för fastighetsägare som både tänker långsiktigt och hållbart. Dessutom kan tätskiktet bidra till en miljöcertifiering av byggnaden, säger Daniel Radomski, VD Buildsmart Group.

Det är Taktema som är ansvarig entreprenör för takinstallationen:
- Det är allt fler fastighetsägare som efterfrågar hållbara byggmaterial, och det märker vi inte minst här i Västerås. Vi har nu fått arbetat med flera tak med miljöfunktion i staden, säger Tommy Gråberg, vd på Taktema.
Ombyggnadsprojektet av sjukhuset leds av NCC. Det nya tätskiktet ska bli klart under juni.

För mer information, kontakta:
Daniel Radomski, vd Buildsmart Group, tel. 08-795 94 80, daniel.radomski@buildsmart.se
Jan Simonsson, projektledare på landstinget, tel. 021-17 69 88, jan.simonsson@ltv.se
Tommy Gråberg, Taktema, tel. 076-128 63 00, tommy@taktema.se
Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Om Buildsmart
Buildsmart är ett företag som säljer byggmaterial för grönt och hållbart byggande. För taket kan Buildsmart erbjuda ekologiska, gröna, vita och koldioxidätande tätskikt med garantier om lång hållbarhet. Företaget erbjuder dessutom ekologisk korkisolering och lösningar för att maximera insläppet av naturligt ljus.
Buildsmart har funnits sedan 1983 och hette fram till våren 2013 Eurotak. Företaget har 7 anställda och har sitt huvudkontor i Järfälla. Buildsmart är sedan 30 år svensk generalagent för tätskiktstillverkaren Derbigum, som tillverkar många av produkterna som företaget marknadsför. Produkterna säljs genom samarbetspartners över hela landet.
www.buildsmart.se

Om Derbigum
Tätskiktsproducenten Derbigum representeras sedan 1983 i Sverige av Buildsmart (tidigare Eurotak), vilket resulterat i över 20 miljoner kvadratmeter tak och innergårdar. Byggnader med tak från Derbigums minskar starkt på sin miljöpåverkan, och bidrar till ökade poäng i miljöklassificeringssystemen LEED och BREEAM. Derbigum är livscykelcertifierat enligt ISO 14040, samt är enda tätskikt för tak med högsta certifiering i Sunda Hus, med yterliggare bedömningar i Byggvarubedömningen, EMAS, Cradle-to-Cradle och Energy Star. Derbigums tak läggs endast av auktoriserade entreprenörer. Samtliga tak kvalitetssäkras genom regelbundna kontroller och garantibevis utfärdas för 15 år avseende material, arbete och följdskador.

Taggar: