MKB lägger ekologiskt tak i Rosengård

Report this content

Malmös största fastighetsbolag MKB lägger nu för första gången ett ekologiskt tak, som en del av sin miljösatsning. Det är ett tätskikt för tak från byggmaterialföretaget Buildsmart som läggs av Täta Tak Entreprenad på en byggnad i stadsdelen Rosengård i Malmö.

MKB väljer nu att låta en sopstation och delar av ett parkeringsgarage i Rosengård få ett nytt och ekologiskt tak. Taktätskiktet kallas Derbipure och är gjort av vegetabiliska oljor och hartser (kåda). Det är dessutom vitt för att kunna reflektera bort solljus och spara på luftkonditionering.

- Derbipure
är avsett för fastighetsägare som vill bygga miljövänligt. Större tak brukar annars vara gjorda av fossilt material som bitumen eller pvc, men MKB har i stället valt ett helt och hållet ekologiskt alternativ, säger Daniel Radomski, vd på Buildsmart Group, företaget som är generalagent för Derbipure.

Det
är Täta Tak Entreprenad som ser till att det nya tätskiktet kommer på plats på MKB:s byggnad i Malmö:
- Det
är första gången som vi använder ett ekologiskt takmaterial i ett bostadsområde. Derbipure är en relativt ny produkt, som sedan tidigare bara finns på en industrifastighet i en annan del av staden, säger Tobias Radomski, vd på Täta Tak Entreprenad.

MKB
ägs av Malmö stad och är stadens största fastighetsbolag med mer än 22 000 lägenheter och ca 1100 kommersiella lokaler.

För mer information, kontakta:
Daniel Radomski, vd Buildsmart Group, tel. 08-795 94 80, daniel.radomski@buildsmart.se
Tobias Radomski, vd Täta tak, tel. 042-210 535, tobias@tatatak.se

Om Buildsmart

Buildsmart är ett företag som säljer byggmaterial för grönt och hållbart byggande. För taket kan Buildsmart erbjuda ekologiska, gröna, vita och koldioxidätande tätskikt med garantier om lång hållbarhet. Företaget erbjuder dessutom ekologisk korkisolering och lösningar för att maximera insläppet av naturligt ljus.
Buildsmart har funnits sedan 1983 och hette fram till våren 2013 Eurotak. Företaget har 7 anställda och har sitt huvudkontor i Järfälla.

Buildsmart är sedan 30 år svensk generalagent för tätskiktstillverkaren Derbigum, som tillverkar många av produkterna som företaget marknadsför. Produkterna installeras genom ett nätverk av samarbetspartners över hela landet.

www.buildsmart.se

Taggar: