Smart tak på bostadshus i Skurup

Report this content

De senaste åren har byggmaterialföretaget Buildsmart utvecklat mer miljövänliga alternativ för takmaterial, bland annat vitfärgade tak som reflekterar bort solljus och därmed sänker värmen inomhus och ger lägre energikostnad. På Skurups första höghus har nu takentreprenören Skånska Tak lagt 1 000 kvadratmeter av Buildsmarts vita tätskikt.

Vanligtvis baseras takbeläggning på bitumen som kommer från råolja, som varken är miljövänligt eller hållbart. För att närma sig ett hållbart samhälle och en god miljö i stort behövs innovation, även inom byggbranschen. Buildsmart har därför tagit fram Derbigum Brite.
– Derbigum Brite är ett tekniskt genombrott som möjliggör ett vitt tak som kombinerar lång livslängd med betydande energibesparingar. Att den kan använda mindre energi beror på en patenterad armering som är mättad med vit akrylbeläggning, säger Daniel Radomski, VD Buildsmart Group.

Skurupshem, som förvaltar fastigheter i Skurup, såg fördelarna med denna långsiktiga miljöpåverkan och valde att satsa på vita tak för bostadsprojektet, ett åttavåningshus på Tegelgatan i Skurup.
- Vi strävar alltid efter att hyresgäster ska känna närhet till naturen och miljön är viktig ur flera aspekter, säger Anders Nilsson, VD på Skurupshem.

Skånska Tak är takentreprenör för bygget, och har nu lagt taket på bostäderna och omkringliggande hus, som värmecentral och cykelförråd. Nyligen var ekomaterialet färdigställt på de nyproducerade bostadshusen på i Skurup.
- Vi har lagt Derbigumtak i 25 år åt bland annat Skurupshem, och de har därför kunnat se att våra produkter står sig över lång tid. Nu har vi fått chansen att även lägga en av våra miljövänliga produkter, säger Michael Smedberg, Skånska Tak.

För mer information, kontakta:
Daniel Radomski, vd Buildsmart Group, tel. 08-795 94 80, daniel.radomski@buildsmart.se
Michael Smedberg, Skånska Tak, tel. 0416-123 81, michael.smedberg@skanska-tak.se
Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Om Buildsmart
Buildsmart är ett företag som säljer byggmaterial för grönt och hållbart byggande. För taket kan Buildsmart erbjuda ekologiska, gröna, vita och koldioxidätande tätskikt med garantier om lång hållbarhet. Företaget erbjuder dessutom ekologisk korkisolering och lösningar för att maximera insläppet av naturligt ljus.
Buildsmart har funnits sedan 1983 och hette fram till våren 2013 Eurotak. Företaget har 7 anställda och har sitt huvudkontor i Järfälla. Buildsmart är sedan 30 år svensk generalagent för tätskiktstillverkaren Derbigum, som tillverkar många av produkterna som företaget marknadsför. Produkterna säljs genom samarbetspartners över hela landet.
www.buildsmart.se

Om Derbigum
Tätskiktsproducenten Derbigum representeras sedan 1983 i Sverige av Buildsmart (tidigare Eurotak), vilket resulterat i över 20 miljoner kvadratmeter tak och innergårdar. Byggnader med tak från Derbigums minskar starkt på sin miljöpåverkan, och bidrar till ökade poäng i miljöklassificeringssystemen LEED och BREEAM. Derbigum är livscykelcertifierat enligt ISO 14040, samt är enda tätskikt för tak med högsta certifiering i Sunda Hus, med yterliggare bedömningar i Byggvarubedömningen, EMAS, Cradle-to-Cradle och Energy Star. Derbigums tak läggs endast av auktoriserade entreprenörer. Samtliga tak kvalitetssäkras genom regelbundna kontroller och garantibevis utfärdas för 15 år avseende material, arbete och följdskador.

Taggar: