Bukowskis Klassiska bjuder på enastående skulptursamling

Pressvisning 27 november kl 9.30 – 11

OSA till paulina.sokolow@bukowskis.com före den 26 november

The Marabou Collection torde vara en av de mest sensationella skulpturförsäljningarna i världen detta år. Tretton skulpturer med ett sammanlagt utrop om uppemot 20 miljoner, bland annat en mycket sällsynt gjutning av världens mest berömda skulptur, Tänkaren av Rodin, säljs på en kvällsauktion den 4 december.

Skulptursamlingen byggdes upp av familjen Throne-Holst, grundare av chokladföretaget Marabou. Auktionens exemplar av Auguste Rodins legendariska Tänkaren, Le Penseur, är gjuten mellan 1915-1925 och patinerad av Jean Limet. Enligt en av världens främsta Rodin-kännare, Jérôme Le Blay från Comité Rodin i Paris, finns det endast tio kända exemplar av Le Penseur från denna period.

Henning Throne-Holst, VD för Marabou 1918–1947, samlade konst och skulptur i syfte att försköna miljön på arbetsplatsen Marabou. Sonen Johan Throne-Holst gick i faderns fotspår både som företagsledare samt konstsamlare. Familjen trodde på idén att natur, arkitektur och konst kunde fungera som motvikt till urbaniseringens och industrialiseringens effekter och tanken med samlingen var att göra arbetsmiljön för personalen tilltalande.

Anna-Karin Pusic, chef för konstavdelningen: Att få sälja en sådan samling är ett historiskt privilegium för Bukowskis. Objekten är unika då de aldrig tidigare figurerat på den internationella auktionsmarknaden.

The Marabou Collection kommer att säljas som en del av Klassiska Auktionen den 4 december. Samlingen inkluderar Le Penseur och L’enfant prodigue av Auguste Rodin, Amphore de Muse av Jean Arp, Pair of sitting figures av Lynn Chadwick, Apollon av Charles Despiau, en Ganesha-figur, (Hoysala perioden, Indien, 1000-talet), La Banderole av Henri Laurens, Silvatica av Eric Grate, Jeune fille agenouillée av Aristide Maillol, Busto di Emy av Giacomo Manzu, Radar No 2 av Arnaldo Pomodoro, Guscio II av Giò Pomodoro och Hibou av Francois Pompon.
Till The Marabou Collection.

Andra höjdpunkter i Klassiska:
Carl Fredrik Hill, Familjen – Variation I (Refer department)
Helene Schjerfbeck, Hyresvärden I (Utrop 6 000 000 – 8 000 000 kr)
Bordsur, Fabergé, 50-årsgåva till Emanuel Nobel (1859-1932) 1909 från kollegorna i Ryska Lloyds, (Utrop 4 000 000 – 6 000 000 kr)
Anders Zorn, På terrassen, Alger, (Utrop 4 000 000 – 6 000 000 kr)
Automatur, Sydtyskland, 1500-talets slut (Utrop 2 000 000 – 3 000 000 kr)
Tebord av Georg Haupt, (Utrop 2 500 000 – 3 000 000 kr)

Hela katalogen
Se en av världens främsta skulpturexperter uttala sig om skulptursamlingen.

Totalt utrop höstens Klassiska + The Marabou Collection ca 120 miljoner kronor.
Bild: Le Penseur av Auguste Rodin.

Visning alla dagar 11 - 18 27 november - 3 december. Fritt inträde för alla inrtesserade.