Bukowskis utsatt för väpnat rån

Vid 12-tiden i dag utsattes Bukowskis Auktionsfirma för ett väpnat rån under pågående auktionsvisning. Rånet skedde i Bukowskis visningslokaler på Berzeliipark 1 i centrala Stockholm.

Ett 50-tal personer befann sig i lokalen under rånet och ingen person har kommit till fysisk skada. Skakade och chockade personer har fått stöd av läkare och psykologer på plats.

Rånbytet värderas till cirka 12 miljoner kronor och bestod av inlämnade smycken för den kommande klassiska vårauktionen den 1 – 4 juni. Bukowski kommer ge full ersättning enligt utropspris för inlämnade föremål.

-   Fokus är just nu på att stödja våra medarbetare och alla de som varit med om det inträffade. De finns naturligtvis många som är skakade och vi försöker att se till deras behov i första hand. Vi får många frågor från våra kunder och säljare och vi hanterar dessa efter bästa förmåga i alla våra informationskanaler. Vi kommer att hålla visningar som vanligt under morgondagen och har vidtagigt ytterligare säkerhetsåtgärder tillsammans med vårt externa säkerhetsbolag, säger Caroline Talsma, vd på Bukowskis.

-   Bukowskis uppfyller alla våra säkerhetskriterier som vi ställer och håller hög internationell säkerhetsnivå.  Vi försäkrar flera av Europas största auktionshus och vi har höga krav på alla våra kunders säkerhetsåtgärder, inga undantag, säger Per Nilsson, försäkringsrepresentant för Lloyd´s.

För vidare information kontakta:

Caroline Talsma, vd Bukowskis 073-650 11 04

Charlotte Bergstöm, informationschef Bukowskis 076-810 00 06

Besök vår hemsida www.bukowskis.se som kommer att uppdateras löpande eller kontakta vår kundservice som har kvällsöppet 08-614 08 00.