Modegeniet Margiela på Bukowskis

Maison Martin Margiela är tveklöst det modehus som mer än något annat personifierar vår tid, samtidigt som det utmanar branschen rejält. Tidigt nittiotal förkunnade Margiela det budskap som två decennier senare ännu känns hypermodernt: Recycling. Begreppet vintage inom mode var fött. Nu visas ett trettiotal av hans kreationer för första gången i Skandinavien. Utställningen pågår 27  augusti - 1 september.

Tillsammans med Ann Demeulemester och Dries van Noten, brukar man kategorisera belgiske Martin Margiela (f. 1957) som dekonstruktivist. Han tar steget bort från det uniformsmässiga ”dressed-for-success” till ut-och-in-vända tyger, blottade sömmar – och framför allt – ingen synlig logga.

Martin Margiela tog examen från Royal Academy of Fine Arts (Antwerpen) 1979 och några år senare började han att arbeta åt Jean Paul Gaultier (även han Sverige-aktuella på Arkitektur- och designcentrum). Debuterar gör han med buller och bång 1989 med ett outtalat men mycket tydligt budskap: Gammalt är nytt, lågt är högt (modevisningarna höll han på Frälsningsarméns lager eller tunnelbanestationer) och återanvändningen av plagg från tidigare säsonger. Skandal blev det också då han vägrar signera sina plagg. Modehusets vita (tomma) märke är ett legendariskt statement med syftet att flytta fokus från den ensamme geniale kreatören till mode som en kollektiv process.

Bukowskis har nu det stora nöjet att presentera en utställning med en unik samling plagg från Maison Margiela – ett trettiotal original från de mest banbrytande kollektionerna från 1990-talet. Verk som idag har ett stort samlarvärde och är eftertraktade av både privatsamlare och museer över hela världen.

Utställningen pågår i samband med Mercedes Benz Fashion Week i slutet av augusti.

I samband med utställningen utges en numrerad katalog ut formgiven av We Are Group.

Se bildspel