• Bukowskis/

Svenskarnas konstsmak kartlagd – statistiken visar ett traditionellt folk med smak för det moderna

Nu är det bevisat – Carl Larsson är svenskarnas favoritkonstnär tätt följd av Anders Zorn. Svenskar föredrar äldre konst, men uppskattar även samtida konst. Detta enligt en undersökning som SIFO-TNS genomfört på uppdrag av Bukowskis auktioner. Auktionsfirman befinner sig just nu på värderingsturné runt om i hela Sverige.

Bukowskis auktioner har kartlagt svenskarnas konstsmak och resultatet pekar på något som man kanske redan gissat, nämligen att Carl Larsson fortfarande är den mest älskade konstnären. Bland män är det dock nakenmålaren Anders Zorn som är högst i topp.

-   Det ska bli spännande att se om undersökningen stämmer när vi nu åker runt och träffar människor och de presenterar sina konstverk och konsthantverksföremål för oss. Vi vet att det döljer sig fantastiska dyrgripar i stugorna runt om i Sverige, säger Tom Österman, Bukowskis 1:e intendent

Ser man hur konstsmaken ser ut regionalt, ålder och utbildningsnivå finns en hel del intressanta variationer. Några exempel:

I norra Sverige tycker man betydlig mer om äldre måleri än i södra: 47% mot 29%.
Kvinnor tycker mer om modern konst än män (24 mot 17%)
Allra minst tycker man om modern konst i övre Norrland: 13 % mot riksgenomsnittet 21% (30% i storstäderna).
Bäst tycker äldre personer om modern konst, 35%
Samtidskonst: Kategorin, 15 – 34 år, tycker bäst om samtidskonst (45%), medan den äldsta inte verkar vidare förtjust (10%).
Annars tycker man generellt sett mycket om samtidskonst i Småland med öarna, 43% (riksgenomsnittet är 28%).

I samma undersökning fick de tillfrågade även ranka 14 konstnärer, svenska och internationella, med följande resultat:

1. Carl Larsson 36%
  2. Anders Zorn 35%
  3. Bruno Liljefors 24%
  4. Van Gogh 22%
  5. Salvador Dali/Picasso 20%
  6. Henri Matisse/Marc Chagall 17%
  7. Andy Warhol 15%
  8. Auguste Renoir  14%
  9. Joan Miro 11%
  10. Peter Dahl 10%
  11. Karin Mamma Andersson/Lena Cronquist 5%

I den yngre kategorin blev dock ordningen: 1. Salvador Dali, 2. Zorn och 3. Picasso/Andy Warhol

Bilagor: SIFO:s undersökning i sin helhet, Om Bukowskis Sverigeturné. Eller klicka här.

Not: Till äldre konst räknas verk fram till 1890, modern konst ca 1910 - 1960 och samtidskonst ca 1960 till idag.

För mer information, kontakta Paulina Sokolow, kommunikationschef, 0702670923, eller paulina.sokolow@bukowskis.com.

Bukowskis är störst i Norden på kvalitetsauktioner. Kontor finns i Stockholm, Göteborg och Malmö samt Helsingfors. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk. VD är Michael Storåkers.