Utö är inne! Axel Einar Hjorth mångdubblades under auktion

Hängivenheten till allt signerat Josef Frank är nästan lika svensk som midsommar. Med en försäljning under dagens auktion på nästan nittio procent över utrop på avdelningen Svenskt Tenn är allt – som vanligt. Ögonbrynshöjarna blev istället de strama jugend-stolarna av Alfred Grenander 1863 – 1931. Fyra stolar såldes inom dryga minuten för 318 000 kronor och hela mattavdelningen som slog alla rekord.

- Vi ser svensk design som svensk, men formgivningen under första delen av 1900-talet är en smältdegel av idéer om den moderna människans livsstil. Lysande exempel på svenska internationalister är just Josef Frank, Axel Einar Hjorth och just Grenander, säger Eva Seeman expert på moderna möbler på Bukowskis.

Även om man kan tala om en internationell stil som utvecklas åren mellan 1910 och 1940 framträder flera svenska namn i sammanhanget och deras konstnärskap återfinns inom begrepp som Swedish Grace, Swedish Modern och Svenskt Tenn. I takt med att suget, i synnerhet från USA, tilltar kraftigt, ökar såväl kännedomen om och priserna på de olika begåvade svenskarna som vistades i den idérika miljön i Paris, Berlin och andra progressiva städer under mellankrigstiden.

Precis som möblerna från tiden har mattorna, särskilt från Märta Måås Fjetterström, en särskild dragningskraft och i stort sett alla nummer mångdubblades (157 procent över utrop).

- Märta Måås Fjetterströms mattor är geniala i färg- och form. Hade det varit oljemålningar hade de sålts för miljoner. Men den här auktionen kan mycket väl vara ett tecken på internationellt genombrott, säger Anette Granlund, expert på mattor på Bukowskis.

DAGENS TOPPNOTERINGAR
MATTA. "Rutig röd halvflossa". Signerad AB MMF. Slutpris 306 000 kr
AXEL EINAR HJORTH, stolar, 8 st, "Lovö", NK. Slutpris 294 000 kr
JOSEF FRANK, skåp, "Flora", Firma Svenskt Tenn, 1950-tal. Slutpris 282 000 kr