Bulten har ingått avtal om förvärv av Exim & Mfr Holdings Pte Ltd

Bulten har ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i Exim & Mfr Holdings Pte Ltd ”Exim”, en asiatisk distributör av fästelement och andra komponenter med säte i Singapore, för en köpeskilling om cirka 66,3 MSGD (530 MSEK) på kassa och skuldfri basis. Tillskottet ger Bulten en bra plattform för att växa inom nya branscher där distributionsledet är en central försäljningskanal.

Förvärvet förväntas bidra till Bultens utveckling och resultat samt förbättring av vinst per aktie. Genom Exim får Bulten tillgång till en stor och bred kundbas inom tillväxtbranscher i en dynamisk region. Förvärvet är en viktig del av Bultens strategi som syftar till tillväxt utanför bolagets primära kundgrupp fordonsindustrin, och att förbättra riskspridningen och marginalerna.

”I vår strategi har vi en tydlig inriktning att balansera vår försäljning genom tillväxt i andra kundgrupper än inom fordonsindustrin. Målet är att dessa ska stå för minst 20 procent av försäljningen 2025. Genom förvärvet av Exim tar vi ett steg in i distributionsledet, vilket är en nyckel till lönsam tillväxt inom nya branscher. Exim är ett välskött bolag med en internationell kundbas och utvecklade processer för distribution och leverantörsstyrda lager (VMI), som passar för branscher med helt andra inköpsmönster än de Bulten historiskt varit verksam inom. Exims bas i Singapore är även mycket attraktiv för att ta vara på den goda tillväxt som finns i regionen och vi ser goda möjligheter att använda deras försäljningsnätverk för att öka omsättningen i våra fabriker i Kina och Taiwan. Exim kommer, tillsammans med Bultens kraftigt växande affär till konsumentelektronikkunder, att utgöra början på ett nytt industriellt segment”, säger Anders Nyström, vd och koncernchef för Bulten Group.

Bakgrund
Exim & Mfr Holdings Pte Ltd är ett privatägt bolag med bas i Singapore som sedan 1982 distribuerar fästelement och övriga c-parts* samt tillhörande tjänster från över 1 800 tillverkare och leverantörer till amerikanska, europeiska, indiska och japanska företag med verksamhet i Asien. Bolaget har över 1 000 kunder som verkar inom ett flertal branscher, däribland telekom, elektronik, energi, medicinteknik, flyg och annan industriell tillverkning. Exim har cirka 140 anställda i Singapore, Indien, Indonesien, Malaysia, Thailand, Filippinerna och Vietnam samt en årlig omsättning på omkring 40 MSGD (320 MSEK).

Köpeskilling och slutförande
Köpeskillingen uppgår till cirka 66,3 MSGD (530 MSEK) på kassa- och skuldfri basis och betalas kontant med finansiering i lika delar från befintlig kreditfacilitet i Svenska Handelsbanken och tillkommande lån från Svensk Exportkredit. Förvärvet förväntas slutföras under tredje kvartalet 2023. Transaktionskostnaderna beräknas till 8 MSEK.

KPMG, Drew & Napier och Setterwalls agerar rådgivare till Bulten i samband med förvärvet.

Tillträde till aktierna förväntas ske den 31 augusti 2023, beaktat uppfyllande av sedvanliga villkor enligt överlåtelseavtalet.

*Komponenter med låga styckpriser som tillverkningsföretag lagerhåller i stora kvantiteter.

Frågor relaterade till det ingångna avtalet gällande förvärvet kan ställas vid Bultens presentation av Q2-rapporten den 12 juli.

Webcast Bulten Q2: https://ir.financialhearings.com/bulten-q2-2023
Telekonferens Bulten Q2: https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=200812

Ulrika Hultgren, SVP Corporate Communications & IR, 0727-47 17 58, ulrika.hultgren@bulten.com

Denna information är sådan information som Bulten AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 juli 2023, kl. 23:25 CEST.

Bulten Group är en ledande global tillverkare och leverantör av fästelement till fordonsindustrin men även till andra branscher exempelvis konsumentelektronik. Produkterbjudandet sträcker sig från ett brett utbud av standardprodukter till specialanpassade fästelement. Med Bultens fullservicekoncept (FSP) kan kunderna välja att överlåta helhetsansvaret för fästelement till företaget vilket innebär utveckling, försörjning, logistik och service. Bulten grundades 1873, har cirka 1 600 medarbetare runt om i världen och huvudkontor i Göteborg. Nettoomsättningen för 2022 uppgick till 4 474 miljoner kronor. Aktien (BULTEN) är noterad på Nasdaq Stockholm.